For Distribution to CPs

Source: BBC Radio Scotland
Date: Tuesday 7, July 2009

>durrants

SRR S 2. ADJUDICATION

Keyword: Press Complaints Commission

PRESS COMPLAINTS COMMISSION
SAYS JOURNALISTS MUST BE
WEARY |

Programme: Radioc Scotland News
Programme Start: 07/07/2009 13:00:00
Presenter: Bill Whiteford
ltem Start: 13:09:13

- Duration: 1:30

’L\ Reporter: Torin Douglas

It is when reproducing pictures and information from Facebook. It criticised the
Scottish Sunday Express. The new head of Mi6 faced criticism. Reporter - more
and more people are sharing pictures and personal pictures of the web.

If you wish to order a tape or transcript of this broadcast, please fill in this form and fax it back on 020 7674 0222 or
amail broadcast@durrants.co.uk or cail 020 7674 0200 and ask to speak to a member of tha Broadcast Team. -

[] Please email me a transcript of this broadcast.
[ Please send me a Tape / DVD / CD / CD ROM / Streaming Audio or Video (circle one) of this broadcast.

Print Name

Signature

Phone Number

Email

Transcripts start at £30 Recordings start at £153

Produced by Durrants under ficence from the NLA (newspapars), CLA (magazines] or other copyright owner. No further copying {including
printing of digital cuttings), digital reproduction/forwarding of the cutting is permitted excapt under licenca from the copyright owner.
B8e715-2 Pack Page 22 of 22 Article Page 1 of 1
126730791 - FAZMIR - 631537 1

MOD100046239



For Distribution to CPs

the World when, the suppressed evidence shows, journalists for
whom he was responsible were engaging in hundreds of apparently
illegal acts

« Murdoch executives who, albeit in good faith, have misled a
parliamentary select committee, the Press Complaints Commission
and the public

« The Metropolitan police, who did not alert all those whose phones
were targeted, and the Crown Prosecution Service, which did not
pursue all possible charges against News Group personnel

« The Press Complaints Commission, which claimed to have
conducted an investigation but failed to uncover any evidence of
illegal activity.

Davies says: "Suppressed legal cases are linked to the jailing in
January 2007 of News of the World reporter Clive Goodman for
hacking into the mobile phones of three royal staff, an offence under
the Regulation of Investigatory Powers Act. At the time, News
International said it knew of no other journalist who was involved in
hacking phones and that Goodman had been acting without their
knowledge.”

Gordon Taylor declined to make any comment to the Guardian.
Clive Goodman, now out of prison, said: "I'm not going to talk. My
comment is not even ‘'no comment'." A spokesman for News
International suggested the case did not exist: "This particular case
means nothing to anyone here, and I've talked to all the people who
would be involved." However, Davies says: "the Information
Commission confirms that it disclosed material for the case, and the
Guardian has pieced together a detailed account of the evidence."
BBC News has followed up the Guardian story on its website here
BBC 1 10 o'clock News also carried report and quoted News
International spokesman saying it was "inappropriate to comment

"

on Guardian story.

POSTED BY JON SLATTERY AT 5:57 PM
LABELS: HACKING, NICK DAVIES

o COMMENTS:

Post a Comment

Newer Post Home Older Post

Subscribe to: Post Comments (Atom)

http://jonslattery.blogspot.com/2009/07/nick-davies-sensational-claims-of.html

Jon Slattery: Nick Davies in the Guardian: Sensational claims of use of phone hacking... Page 2ot 3

Nick Davies: More hacking
revelations to come

Andrew Neil: News
International 'terrified’ of
Gua...

Nick Davies in the Guardian:
Sensational claims of...

Who says subs don't matter?

Iran now ‘worst jailer of
journalists'

Ed Curran: 'BBCis a
bogeyman’

Data Act no bar to naming on-
the-run prisoners

MPs told title swaps only
offer 'limited savings' ...

The Michael Jackson story
ranks 'alongside Elvis, ...

Ex-hostage Terry Anderson
returns to Beirut to tea...

PCC: "When to use Facebook
pictures’

New Trinity Mirror cuts in
North East

CPJ: 'Still around 20
journalists held in Iran’

Indy's interactive map on
future of newspapers

Qutrage at detention of
Gambian journalists

NUJ in plea to free Gambian
journalists

Johnston blocks staff using
Facebook

Quotes of the Week

Birmingham Press Club debate

Washington Post scraps greet
and meet dinners

NUJ makes July freelance
month

Newspaper Society: New
Government policy is
threa...

Alfie Patten: Advice from PCC
instead of inquiry

"The end of local journalism is

09/07/2009

MOD100046240




For Distribution to CPs

[ | [SEARCH BLOG| |__FLAG BLOG] Next Blog~

Jon Slattery: Nick Davies in the Guardian: Sensational claims of use of phone hacking... Page 1 of 3

Create Blog | Sign In

JON SLATTERY

A FREELANCE JOURNALIST WRITING FROM LONDON, ENGLAND.

LTI A S R T e

WEDNESDAY, 8 JULY 2009

Nick Davies in the Guardian: Sensational claims
of use of phone hacking by journalists and £1m
in costs and payouts by Murdoch paper

Murdoch papers paid £1m to gag phone
-hacking victims

Fb = Hews of the World stocker tes to €700000 pagoid to PFA dgie!

| evecutive Gorden Tayios

‘1 - Senedilor Rebekah Wade and Consenalhe communcations
chial Andy Coudsor - both @ NoW adilars - nveled

» NEws ineiattons! CRAHIVAN Las Hinton 1o MPs repoiter miled
for phone-hacking was onhe-oif case '

Dramatic exclusive by investigative reporter Nick Davies on
guardian.co.uk this evening alleging that Rupert Murdoch's News
Group has paid out more than £1m to settle legal cases that
threatened to reveal evidence of his journalists' repeated
involvement in the use of criminal methods to get stories.

Davies, the author of Flat Earth News, alleges:"The payments
secured secrecy over out-of-court settlements in three cases that
threatened to expase evidence of Murdoch journalists using private
investigators who illegally hacked into the mobile phone messages of
numerous public figures and to gain unlawful access to confidential
personal data including tax records, social security files, bank
statements and itemised phone bills. Cabinet ministers, MPs, actors
and sports stars were all targets of the private investigators.

“Today, the Guardian reveals details of the suppressed evidence
which may open the door to hundreds more legal actions by victims
of News Group, the Murdoch company that publishes the News of
the World and the Sun, as well as provoking police inquiries into
reporters who were involved and the senior executives responsible
for them."

Sensational stuff likely to have wide implications for the British press.
Davies says the evidence also poses difficult questions for:

« Conservative leader David Cameron's director of communications,
Andy Coulson, who was deputy editor and then editor of the News of

HTTP://FEEDS.FEEDBURNER.C(C

1 B3 Posts w
Cewom ;
{8} Comments v

MY BLOG LIST

[ Greenslade
Roy Greenslade: Coulson and
Wade have hacking questious to
answer
1 hour ago

Guy Fawkes' blog of
parliamentary plots,
rumours and conspiracy
“Coulson, Coulson, Coulson™
2 hours ago

Adrian Monck

Cracker Jack Journalism | What
Would Lois Do? [del.icio.us]

10 hours ago

Grey Cardigan
(thegreycardigan@gmail.c
om)
Lyanair takes newsdesks for a
ride
1 day ago
Martin Stabe
Ouline Journalism Blog:
Newspapers on Twitter - how
the Guardian, FT and Times are
winning
1 day ago

[} Alan Geere online
Why we are the headline act*
4 days ago

BLOG ARCHIVE
¥ 2009 (730)
¥ July (30)

3

http://jonslattery.blogspot.com/2009/07/nick-davies-sensational-claims-of html 09/07/2009



http://feeds.feedburner.cc
http://jonslattery.blogspot.eom/2009/07/nick-davies-sensational-claiins-of.htinl

For Distribution to CPs

Tabloids face quiz over phone tap claims

Page 1 of 2

B

js sesrch E & theweb (" Orange enhancedby C&)&lgiﬁ

News and Weather

Contents
fop stories
UK
world
business
entertainment
sport
quirkies
news biog
video new
plcture gatieries
forums
weather
iive traffic info new
news home

rejated areas
chat

UK news supplied by HLLY
last updated: Thursday S July 2009, 08:34am &h Print this page
Tabloids face quiz over phone tap claims

MPs are poised to quiz  related videos
newspaper chiefs
following fresh claims UK news bulletin Thursday 07:11
about the use of phone minig
taps. UK news bulletin Wednesday 18:21
2min08
- - ® Tory MP John )
F v Afhittingdale said he UK news bulletin Wednesday 13:41
sl would recommend the 1min50

Cmons corhmittee on cuiture, media and sport
committee reopens an inquiry into the issue. e
More on News
He spoke out after The Guardian claimed News Group

Newspapers - part of Rupert Murdoch's News News in pictures

International empire which publishes the News of the Quirky news

World - paid out more than £1 million to settle cases N bl

that threatened to reveal evidence of joumalists ews Dlogs
World news

hacking into telephones.

MPs from all three parties including former Deputy
Prime Minister John Prescott and Cabinet minister
Tessa Jowell were among the targets of the alleged
phone taps, The Guardian said.

It quoted sources saying police officers found evidence

‘of News Group staff using private investigators who

had hacked into 'thousands' of mobile phones.

Mr Whittingdale said: "My view is that this has raised
very serious questions about the evidence given to us.

‘There are a number of questions | would like to put to
News International on the basis of what The Guardian
has reported. It may well be that we decide we wish to
have somebody from News International to appear
before us.'

Mr Prescott said he wanted answers from the police
over the claims they knew his phone was tapped by
private investigators working for journaiists.

The Guardian said Andy Coulson, Conservative leader David Cameron's director of communications, was
deputy editor and then editor of the News of the World when journalists were using the private investigators.

Mr Coulson resigned from the News of the World after royai editor Clive Goodman was jailed far four
months in January 2007 for plotting to hack into telephone messages belonging to royal aides.

The Guardian said one out-of-court settiement paid by News Group, totalling £700,000 in legal costs and
damages, invoived legal action brought by Gordon Taylor, chief executive of the Professional Footballers
Association.

In the Goodman trial, Mr Taylor was revealed as one of the public figures whose phone messages were
illegally intercepted by private investigator Glenn Mulcaire.

Mr Coulson said: This story relates to an alleged payment made after | left the News of the Worid two and
half years ago. | have no knowledge whatsoever of any settiement with Gordon Taylor.

‘The Mulcaire case was investigated thoroughly by the police and by the Press Complaints Commission.
took full responsibility at the time for what happened on my watch but without my knowledge and resigned.'

Former Cabinet minister Geoff Hoon said: 'It is hard to see how in these circumstances Andy Coulson can
continue as David Cameron's communications chief while such a cloud hangs over his reputation. David
Cameron must make clear what action he intends to take on this matter.'

http://www.orange.co.uk/news/uk/1362.htm?linkfrom=%3C!--linkfromvariable-%3E... 09/07/2009

MOD100046242


http://www.orange.co.uk/news/vik/1362.htm?linkfrom=%3C!--linkfi-omvariable--%3E

For Distribution to CPs

Articles | Tabloids face quiz over hack claims - ITV News Page 1 of 2

Sign in
Register

Tabloids face quiz over hack
claims
Pubtished: Thursday, § July 2009, 7.06AM
MPs are poised o quiz r paper chiefs following

M fresh claims about the use of phone taps.

Tory MP .Iohn Whltmgdale said he would recommend the Commons commiitee
on culture, media and sport commiitee reopens an inquiry into the issue.

He spoke out after The Guardian claimed News Group Newspapers - part of
Rupert Murdach's News internationaf empire which publishes the News of the
World - paid out more than £1 million to settie cases that threatened to reveal
evidence of joumalists hacking into telephones.

MPs from alf three parties including former Deputy Prime Minister John Prescott
and Cabinet minister Tessa Jowell were among the targets of the alleged phone
taps, The Guardian said.

it quoted sources saying police officers found evidence of News Group stait
using private investigators who had hacked into "thousands” of mobile phones.

Mr Whittingdale said: "My view is that this has raised very serious questions
about the evidence given to us.

“There are a number of questions | wouid like to put to News international on the
basis of what The Guardian has reported. it may well be that we decide we wish
to have somebody from News intemational to appear before us.”

Mr Prescott said he wanted answers from the police over the claims they knew
his phone was tapped by private investigators working for joumnalists.

The Guardian said Andy Couison, Conservative leader David Cameron's
director of communications, was deputy editor and then editor of the News of
the Worid when joumnalists were using the private investigators.

Mr Coulson resigned from the News of the Worid after royal editor Clive
Gaoodman was jailed for four months in January 2007 for plotfing to hack into

telephone messages belonging to royal aides.

) The Guardian said one out-of-court setttement paid by News Group, totalling
e . £700,000 in iegal costs and damages, invoived iagal action brought by Gordon
. ) Taylor, chief executive of the Professional Footballers Association.

In the Goodman trial, Mr Taylor was revealed as one of the public figures whose
phone messages were illegally intercepted by private investigator Glenn
Mulcaire.

Mr Coulson said: "This story refates to an alleged payment made after | ieft the
News of the World two and half years ago. | have no knowledge whatsoever of
any settiement with Gordon Taylor.

“The Mulcaire case was investigated thoroughly by the police and by the Press
Complaints Commission. | took full responsibility at the time for what happened
on my watch but without my knowiedge and resigned.”

Former Cabinet minister Geoff Hoon said: "}t is hard to see how in these
circumstances Andy Coulson can continue as David Cameron's communications
chief while such a cioud hangs over his reputation. David Cameron must make
clear what action he intends to take on this matter.”

© Independent Television News Limited 2009. All rights reserved.
TOP NEWS STORIES
Bank setlo

pump £25bn
into economy

B inquest into

http://www.itv.com/news/articles/tabloids-face-quiz-over-hack-claims-837533213.htm!  09/07/2009

MOD100046243


http://www.itv.com/news/articles/tabloids-face-quiz-over-hack-claims-837533213

For Distribution to CPs

Twitter / Ben Bradshaw: david cameron, the police ... Page 1 of 1

o Skip past navigation
e On a mobile phone? Check out m.twitter.com!

o Skip to navigation
e Skip to sign in form

twiktker

e Login
e Join Twitter!

david cameron, the police and the press complaints commission all have questions to answer in
relation to today's Guardian revelations.about 1 hour ago from mobile web

@ :cuBradshawMp
' vBen Bradshaw

Footer

e © 2009 Twitter
About Us
Contact

Blo

Status

S

:

]

API
Search
Help
Jobs
Terins

' Privacy

6
http://twitter.com/BenBradshawMP/statuses/2547449107 09/07/2009

MOD100046244




For Distribution to CPs

Murdoch group pays £1m over 'phone hacks' - Channel 4 News Page 2 of 2

not any other journalist knew - if this was the case it does beg the question why only Clive Goodman
was prosecuted.

"lllegally intercepting private communications is against the law and one woulid have expected
prosecutions to follow... I have not seen any other evidence that any other journalist knew but what
we have seen is apparently a very large payment being made by News International and certainly I
would want to ask why that was the case.

"The committee will want to discuss [the allegations] very urgently - if we decide there are further
questions to ask then we would summon back witnesses and ask those questions.”

In response to whether he was concerned by Andy Coulson’s appointment as communications officer
for the Conservative party Mr Whittingdale said:

"Andy Coulson gave his absolute assurance that he had no knowledge as editor.

“He did step down but he did say because he took responsibility as the editor - as far as I am aware it
remains that he did have no knowledge and therefore we accept that."

Mare on this story

Channel 4 News

e Prescott calls for Andy Coulson to go
e Interview: John Whittingdale
e Tory PR role for ex-editor Coulson

Channel 4 is not responsible for the content of external websites.
Channet™4 © 2009. Channel 4 is not responsible for the content of external websites.

7
http://www.channel4.com/news/articles/arts_entertainment/media/murdoch+group+pa... 09/07/2009

MOD100046245


http://www.chaimel4.con3/news/articles/arts_entertainment/media/mta:doch+group+pa

For Distribution to CPs

Murdoch group pays £1m over 'phone hacks' - Channel 4 News Page 1 of 2

Channel 4 News

Murdoch group pays £1m over '‘phone hacks'’

Updated on 08 July 2009
8y Channel 4 News

The Guardian is reporting that two to three thousand public figures had their phones
hacked into by the News of the World. Secret out of court settlements have so far reached

a£im,

The Guardian newspaper is reporting tonight that two to three thousand people - politicians, actors,
footballers and more - had their phones illegally hacked into by the News of the World.

Secret out of court settlements have so far reached a million pounds.

Tonight John Prescott, one of those whose phone they say was hacked into, tells us he's outraged the
palice have taken no action.

He's also called for the News of the World editor at the time, Andy Coulson, to be sacked from his
present post as David Cameron's communications chief.

News International has always said it has no knowledge of phone hacking by anyone acting on its
behalf. We have asked the News of the World for a statement, but haven't yet received one. We've
also asked the Metropolitan Police for a comment. They've not yet replied.

Prescott calls for Andy Couison to go

John Prescott's mobile phone was reported to have been one of those hacked into, Jon Snow spoke to
him on the phone from Cumbria and asked him if the police or anyone else had told him his phone

had been tapped?
He said:

"Absolutely not. I find it staggering that there could be a list known to the police of people known to
have their phone tapped, I am named as one of them, for such a criminal act not to be reported to
me and not for action to be taken against he people who've done it reflects very badly upon the
police and I want to know their answer.

"I'm not surprised that News International are into this. I think Andy Coulson was editor at the time
in the News of the World and moved on from the job while the reporter went to jail. And in that case

they admitted to tapping phones. "

I find it absolutely staggering that Andy Couison can go to be the communication officer for the Tory
party ... surely Andy Colson can not be the man who's been supervising over all this activity as the
editor in charge of the paper and still stay in that job. "

"I hope Mr Cameron will clear him out."”
Whittingdale: "We will want to discuss the allegations urgently"”

John Whittingdale, chairman of the Commons culture select committee, told Jon Snow that he was
concerned by the allegations and that the committee would want to "ask News International about

the payments”.

"My committee put out an enquiry immediately after it was revealed that Clive Goodman had been
using an investigator to break the law...but we were given an absolute assurance by News
International, by the chairman of the company, that no other journalist at News of the World had any
knowledge.

“The fact that other people had their phones tapped I think was known...the question is whether or

http://www.channel4.com/news/articles/arts_entertainment/media/murdoch+group+pa... 09/07/2009

MOD100046246


http://www.channel4.com/news/articles/arts_entertainment/media/murdoch+group+pa

For Distribution to CPs

BBC NEWS | UK | News of the World 'bugging' claim

PRODUCTS & SERVICES

© MMIX

The BBC is not responsible

Page 2 of 2

"We were given an absolute assurance when we carried out an inquiry Police calf over phane tap claims

that oniy one journalist on News of the World had any knowledge of
interceptions - Clive Goodman," he said.

Study pinpoints UK wind hotspots

B8ank may pump more cash into UK

Two years ago, Goodman, the News of the World's royal reporter, was

jailed after pleading guilty to hacking into the phone messages of royal Most popuiar now, in detail

staff. A private investigator was also jailed and Mr Coulson resigned
but he dented being aware of what was going on.

The Guardian now says it has evidence of repeated involvement by the
group‘s journalists in illegal activity, which could open the way for
police inquiries and legal action by the victims.

A Met Police spokesman said an investigation had been carried out into
the alleged unlawful interception of telephone calls.

"Two people were charged and subsequently convicted and jailed. We
are not prepared to comment further,” he said.

Bookmark with: What are these?

Delicious Digg reddit Facebook StumbleUpon

B E-mail this to a friend &} Printable version
FEATURES, VIEWS, ANALYSIS

Sober outlook Tabao topic twred to his death

Britain set for long Chinese Uighurs How lovestruck boy
and costly Afghan refjuctant to discuss was betrayed by a
conflict ethnic tensions 15-year-old gir)

MOST POPULAR NOW | The most read stary in the UK is: Teacher held after boy attacked

E-mail news Mobiles Alerts News feeds Interactive TV Podcasts

News Sources
About BBC News
for the

content of external Internet sites.

http://mews.bbc.co.uk/1/hi/uk/8141300.stm

SKIF TO TOP

Abocut the BBC
BBC Heip

Contact Us
Accessibility Help
Terms of Use
Jobs

Privacy & Cockies

9
09/07/2009

 MOD100046247



http://news

For Distribution to CPs

News Front Page
Worid

UK

England
Northem Ireiand
Scotiand

Wales

Business

Politics

Health

Education

Science & Enviranment

Technology
Entertainment
Alsa in the news

Video and Audio

Have Your Say .
Magazine

In Pictures
Country Profiles
Special Reports

Reiated BBC sites
Sport
Weather
Radio 1 Newsbeat
£BBC Newsround
On This Day
Editors’ Blog

tanguages

BBC NEWS | UK | News of the World 'bugging’ claim

tow graphics | Help

DI BBC NEWS CHANNEL

Page fast updatad at 22:40 GMT, Wednesday, 8 July 2009 23:40 UK

Page 1 of 2

Expiore the BBC

@3 E-mail this (o 3 friend & Printable version

News of the World 'bugging’ claim
The publisher of the News of A
the World paid £1m in court
costs after its journalists were
accused of Involvement in
phone tapping, it has been
claimed.

NEWS.=

The Guardian says three cases
were settled out of court after
journalists allegedly hired private

investigators who obtained the
information illegatly.

Thousands of poiiticians and celebrities
were altegedly targeted

It claims News Group paid £700,000 in damages and costs to the head
of the professional footbaliers® association.

News International toid the paper the case "means nothing to anyone
here”,

A spokesman said: *This particular case means nothing to anyone
here, and I've taiked to all the people who wauld be involved.” The
BBC has yet to receive a response from News International,

Mobile phones

The Guardian claims up to 3,000 high-profile figures were targeted
including model Elle Macpherson, former deputy prime minister John
Prescott and the publicist Max Clifford.

The News of the World editor at the time, Andy Coulson, said: "This

story relates to an alleged payment made after I left the News of the
World two and a haif years ago. I have no knowiedge whatsoever of
any settlement with Gordon Taylor.”

Mr Coulson, now the Conservative
Party communications director,
declined to comment further.

6 A lot of the stories in the
paper were coming from
information that was highly
private
A spokeswoman for David Cameron 5y

said the Conservative leader was

*very relaxed" about the story. Johtn Prescott

“The ramping up of this story is ridiculous - this is about a payment
made well after Andy (Cauison) left the News of the World,” she said.

The Guardian says evidence alleging journalists used investigators to
hack into the mobile phone messages and voicemalls of numerous
public figures was presented in High Court proceedings.

It claims the investigators went in search of information such as bank
statements and tax records.

Mr Prescott told the BBC he had not been told his phone may have
been tapped.

"I had no evidence of this though frankly, a lat of the stories in the
paper were coming from information that was highly private,” he said.
"It's quite staggering reatly."

Police investigation

Former Labour home secretary Charies Clarke said the allegations
were "sensational”.

"If they are true, the behaviour of News International and some of its
senior executives Is disappointing, immoral and prabably illegal,” he
said.

John Whittingdale, Conservative chairman of the Commons culture
committee, said it would consider the atleged revelations tomorrow.

"I have to say I'm extremely surprised if it is the case that a payment
of a million pounds has been made by News International to people
who aliegediy have had their phones intercepted by an investigator,*
he said.

SEE ALSO

Coulson to be Tories' press chief
31 May 07 | Palitics

Royat coverage put in spotlight

26 Jan 07 | UK

Pair jailed over royal phone taps
26 3an 07 | UK

Press undercover guidance revised
18 May 07 | UK

‘Illegal snooging’ papers named
14 Dec 06 | Politics

The hunt for celebrity scoops

29 Nov 06 | UK

Royal editor admits phone tapping
29 Nov 08 | UK

Roval editor facing hacking triaf
17 Nov 06 | UK

QBA: Phone-tapplng

29 Nov 06 | UK

RELATED INTERNET LINKS

News International
News of the World
The Guardian

The BBC is nat respansible for the content of axternai
internet sites

* FROM OTHER NEWS SITES

Times Oniine David Cameron urged to
dump close alde over aliegations of
phone tapping - 1 hr ago

The Age Murdach papers ‘pald $2m over
phone taps® - 6 hrs ago

Heraid Sun Paper paid '$2m to gag
hacking victims® - 7 hrs ago

Sydney Morning Herald Murdoch papers
‘paid $2m in settlements’ - 8 hrs ago

AFP via Yahoot British Murdoch
newspapers face phone hacking claims -
8 hrs ago

About these results

TOP UK STORIES

Police call over phone tap claims
Clegg queries Afghanistan tactics
Teacher held after boy attacked

m | News feeds

MOST POPULAR STORIES NOW

SHARED READ WATCHED/USTENED

Teacher held after boy attacked
Nationwide offers 125% mortgage

US worker dies in chocolate vat

How lovestruck boy was lured to his death
Mobite phone directory to launch

Sex on duty officer spared jait

Private clamping ‘lagally shaky

10

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/8141300.stm 09/07/2009

MOD100046248


http://news.bbc.co.uk/l/hi/uk/8141300.stm

For Distribution to CPs

BBC NEWS | UK | Police call over phone tap claims

PRODUCTS & SERVICES

© MMIX

said: "This particular case means nothing to anyone here, and I've
talked to ali the people who would be involved." The BBC has vet to
receive a response from News [nternational.

John Whittingdale, Conservative chairman of the Commons culture
committee, said it would consider the alleged revelations when it
meets on Thursday.

"1 have to say I'm extremely surprised if it is the case that a payment
of a million pounds has been made by News International to people
who aliegedly have had their phones intercepted by an investigator,”
he said.

The Guardian alleges up to 3,000 high-profile figures were targeted

including Landon Mayer Boris Johnson and former culture secratary
Tessa Jowell.

Bookmark with: What are these?
Delicious Digg reddit Facebook StumbleUpon

E-mail this to a friend & Printable version
FEATURES, VIEWS, ANALYSIS

Sober outfook Taboo topic tured to his death

Britain set for long Chinese Uighurs How lovestruck boy
and costly Afghan refuctaat to discuss was betrayed by a
conflict ethnic tensions 15-year-oid girt

Page 2 of 2

Private clamping 'legally shaky’
Potice cail over phone {3p daims
Study pinpoints UK wind hotspots
Bank may pump more cash into UK

Most popular now, in detail

MOST PCPULAR NOW | 83,357 people are reading storles on the site right now.

SKIF TQ TOP

E-mail news Mobiles Alerts News feeds Interactive TV Podcasts

HNews Sourcas
About BBC News

The BBC is not responsible for the
content of external internet sites.

http://news.bbe.co.uk/1/hi/uk/8141615.stm

Atout the BBC
BBC Help

Contact Us
Accessibility Help
Terms of Use

- Jabs
Privacy & Cookies

11
09/07/2009

MOD100046249


http://news.bbc.co.uk/l/hi/uk/8141615

For Distribution to CPs

\\"‘ ]

News Front Page
World

UK

England
Northern Ireland
Scotiand

Wales

Business
Politics

Health
Education

Science & Enviranment

Technolagy
Entertainment
Also in the news

Video and Audio

Have Your Say
Magazine

In Pictures
Caountry Profiles
Speciaf Reports

Related BBC sites
Sport
Weather
Radio 1 Newsbeat
C88C Newsround
On This Day
Editors’ Blog

Languages

BBC NEWS | UK | Police call over phone tap claims

Low graphics | Help

BBC NEWS CHANNEL

Fage fast undated at 05:57 GMT, Thursday, 9 July 2009 06:57 UK

£-mail this to a friend

Police call over phone ta
John Prescott is to contact
police over claims private
investigators allegedly working
for News of the World
reporters intercepted his
mobile phone messages.

p claims

The Guardian alleges News Group
Newspapers paid £1m in out-of-
court seitlements after its
journalists were accused of
involvement in phone tapping

John Prescott says the tapping claims
are "staggering”

It claims the Professional Footballers' Assaciation's head received
£700,000.

The paper alleges the former deputy prime minister and thousands of
public figures were targeted.

A Commons sefect committee has said it will investigate the ciaims.

Mr Prescott told the BBC he would
be contacting the police to ask if his
phone had indeed been tapped,
why was he not informed and why
was no action taken.

We were given an absolute
assurance when we carried out an
inquiry that only one journalist on
the News of the World had any
knowledge of interceptions

bb

"1 had no evidence of this, though
frankly a lot of the stories in the
paper were coming from information that was highly private," he said.
*[t's quite staggering really.”

John Whittingdzie MP

And writing in his blog, he questioned the role of the News of the
World editor at the time, Andy Coulson, who now works as director of
commuanications for Conservative party leader David Cameron.

*This really does call Cameron's judgement into question in hiring
Coulson,” wrote Mr Prescott. “The question Cameron must answer is
'do you back him or sack him?™

Mr Coulson resigned when the phone-tapping aliegations first surfaced
in 2006 check but denied being aware of what was going on.

He said: "This story relates to an alleged payment made after 1 left the
News of the World two and a half years ago. I have no knowledge
whatsoever of any settlement with Gordon Taylor."

A spokeswoman for David Cameron said the Conservative leader was
"very relaxed" about the story.

"The ramping up of this story Is ridiculous - this is about a payment
made well after Andy (Coulson) left the News of the World," she said.

The allegations stem from a court case involving the News of the
World's royal editor Clive Goodman, who was jailed two years ago for
tapping into the voicemall messages of royal staff.

A private investigator - Glenn Mulcaire - was also jailed in January
2007,

‘No knowledge*

The court heard how he had hacked into the phones of well-known
names, inciuding supermeodel Elle Macpherson, publicist Max Clifford
and the Professional Footballers' Association's Gordon Taylor.

The Guardian says News Group Newspapers, the Rupert Murdach
company which publishes the Sun and the News of the Worid, has
secretly paid more than a milllon pounds in out-of-court settlements in
three similar cases.

According to the paper, £700,000 of that was paid to Mr Taylor, who
sued on the basis that News Group must have known about the phone
taps.

A spokesman for News Group's parent company, News [nternational,

Page 1 of 2

Explore the BBC

SEE ALSO

News of the World ‘bugging’ claim
08 Wi 09 | UK

Rovyal coverage put in spotlight
26 Jan 07 | UK

Pair jailed over royal phone taps
26 3an 07 | UK

Press undercover guidance revised
18 May 07 | UK

‘Tilegal snooping’ papers named
14 Dec 05 | Politics

The hunt for celebrity scoops
29 Nov 06 | UK

Royal editor admits phone tapping
29 Nov 06} UK
Royal editor facing hacking triat
17 Nov 06 | UK
Q8&A: Phone-tapping
28 Nov 06 | UK
RELATED INTERNETY LINKS
News International
The Guardian
News of the World
John Prescatt's blog

The 8BC IS not responsible far the contant of external
internet sites

- FROM OTHER NEWS SITES

Channel 4 News Tabloids face quiz over
phone tap claims - 35 mins ago

The Independent Cameron aide in phone
hacking row - 38 mins ago

Times Online David Cameron urged to
dump close aide over allegations of
phone tapping - 1 hr ago

The Age Murdoch papers ‘paid $2m over
phone taps' - 6 hrs ago

AFP via Yahoo! British Murdoch
newspapers face phone hacking claims -
8 hrs ago

About these resuits

TOP UK STORIES
Police cail over phene tap claims
Clegg queries Afghanistan tactics
Teacher held after boy attacked

| News feeds

MOST POPULAR STORIES NOW

SHARED READ WATCHED/LISTENED

Teacher held after boy attacked
Natfonwide offers 125% mortgage

US worker dies In chocolate vat

How lovestruck boy was lured to hls death
Mabile phone diractory to launch

Sex on duty officer spared jail

12

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/8141615.stm 09/07/2009

MOD100046250


http://news.bbc.co.uk/l/hi/uk/8141615

For Distribution to CPs

News of the World phone-hacking saga: how the story unfolded [ Media | guardian.co.... Page 1 of2

guardian.couk

News of the World phone-hacking saga:
how the story unfolded

Background fo the revelations that the News of the World paid
£1m to silence phone-tapping victim

James Robinson
guardian.co.uk, Wednesday 8 Jul y 2009 17.30 BST

August 2006

Anti-terror police arrest the News of the World royal editor, Clive Goodman, on
suspicion of illegally intercepting phone calls. Glenn Mulcaire, 35, a former footballer
turned private detective, is also arrested.

Scotland Yard had previously been contacted by members of the royal household who
suspected their mobile phones had been hacked into. A series of stories in the paper
seemed to be based on voicemails left on their phones. Goodman is suspended a few
days later.

November 2006

Goodman admits conspiracy to intercept phone calls made by staff at St James's palace
"without lawful authority” between November 2005 and August 2006 at the Old Bailey.
Mulcaire pleads guilty to the same offence, and to further charges of intercepting phone
calls made by other well-known figures, including Simon Hughes MP and model Elle
Macpherson. The News of the World editor, Andy Coulson, apologises to the Prince of
Wales and says: "I have put in place measures to ensure that they will not be repeated by
any member of my staff.

January 2007

Clive Goodman is sentenced to four months in jail. Mulcaire receives six months. The
judge, Mr Justice Gross, describes Goodman and Mulcaire's behaviour as "low conduct,
reprehensible in the extreme”. Coulson resigns immediately saying he took "ultimate
responsibility”. Les Hinton, the chairman of the paper's parent company, News
International, says: "I understand Andy's logic and accept his resignation with great
sadness.”

March 2007

Hinton tells MPs conducting an inquiry into the self-regulation of the press that
Goodman acted alone. He defends phone-tapping, arguing that it can be in the public
interest.

May 2007

The Press Complaints Commission concludes its investigation into the affair, finding
there was no evidence that News of the World executives knew about his behaviour.
Coulson was not asked to give evidence. His successor Colin Myler told the PPC that he
had improved internal controls at the paper.

June 2007

David Cameron appoints Coulson as the Conservative party's director of
communications and planning, a newly-created post. He starts the job the following
month,

December 2007

13
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/news-world-phone-tapping-timeline 09/07/2009

MOD100046251


http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/news-world-phone-tapping-timeline

For Distribution to CPs

News of the World phone-hacking saga: how the story unfolded { Media | guardian.co....

Hinton is made chief executive of Wall Street Journal owner Dow Jones by Rupert
Murdoch and moves to New York.

+ To contact the MediaGuardian news desk email editor@mediaguardian.co.uk or phone
020 3353 3857. For all other inquiries please call the main Guardian switchboard on

020 3353 2000.

« If you are writing a comiment for publication, please mark clearly “for publication”.

Ads by Google
Bankruptcy Free In A Day

What a Difference A Day Makes Debt Free in 24 hours Find Out How
www .debtfreeinaday,com

Got a story to tell?

Get your story in the papers and earn cash with UK's biggest agency.
www.SellUsYourStory.com

Bolton - Car Valuation
Free Valuation online. £50-£100,000 We Buy Any Car > As Seenon TV

Comments
In order to see comments, please turn JavaScript on in your browser.

guardian.co.uk © Guardian News and Media Limited 2009

http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/news-world-phone-tapping-timeline

Page 2 of 2

14
09/07/2009

MOD100046252



mailto:editor@mediaguardian.co.uk
http://www.debtfreeinadav.com
http://www.SellUsYourStorv.com
http://www.webu
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/news-world-phone-tapping-timeline

For Distribution to CPs

Andy Coulson | Profile | Media | guardian.co.uk Page 1 of 3

guardian.co.uk
Andy Coulson: ex-editor who took

'ultimate responsibility’
Andy Coulson resigned as News of the World editor, but quickly
resurfaced as Tory director of communications

James Robinson
guardian. co.uk, Wednesday 8 Jul y 2009 17.45 BST

Andy Coulson. Photograpl: Martin Argles

Few people have bounced back from a potentially career-ending scandal as rapidly as
Andy Coulson, the Conservative Party's director of communications and planning. He
resigned as News of the World editor, a job he held for three-and-a-half years, in
January 2007 after the paper's royal editor, Clive Goodman, was jailed; Coulson
accepted "ultimate responsibility”. In June, be was chosen to become the Tories'
director of communications, taking up his new post a month later.

Even some Conservative MPs thought David Cameron had acted with undue haste by
appointing Coulson so soon after his humiliating resignation, but the Tory leader was
eager to recruit a heavyweight who would overhaul the party's media operation. Sources
close to the Tory leader said at the time: "It was felt the pluses outweighed the minuses.”

' Goodman's conviction ended Coulson's glittering career at News International, and

' almost certainly scuppered a plan to make him Rebekah Wade's successor as Sun editor
when she finally stood down. Wade and Coulson had been Wapping's golden pair for
more than a decade, groomed for executive positions from an early age.

‘When Goodman was arrested in August 2006 it seemed that Coulson might survive the
affair, partly because the News of the World had enjoyed a run of scoops since his
appointment as editor in 2003. It had ended the leadership ambitions of Liberal
Democrat MP Mark Oaten by revealing a gay affair, a typical NoW scoop, and published
further revelations beyond its traditional showbiz heartland, including evidence that
British troops had abused Iragi prisoners.

‘When Goodman was sentenced to four months in Belmarsh, however, Coulson fell on
his sword, describing the conduct of his reporter as "entirely wrong". In his only public
statement about the affair he added: "I deeply regret that they happened on my watch. I
also feel strongly that when the News of the World calls those in public life to account on
behalf of its readers, it must have its own house in order.”

Coulson has not spoken about Goodman since, offering a curt "no comment” on the rare
occasions he is asked about it. Cameron, eriticised by his own backbenchers for
employing a disgraced tabloid hack on a large salary, has backed his version of events. "I

15
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/andy-coulson-profile 09/07/2009

MOD100046253


http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/andy-coulson-profile

For Distribution to CPs

Andy Coulson | Profile | Media | guardian.co.uk Page 2 of 3

am satisfied that Andy Coulson was not aware that a journalist at the News of the World
was engaged in this practice,” he said shortly after Coulson's appointment. "But he did
the right thing, took responsibility and resigned.” Coulson's boss at the time, Les
Hinton, told a Commons Select Committee inquiry in March 2007 that he believed
"absolutely that Andy did not have knowledge of what was going on".

By agreeing to bow out, Coulson made it easier for his bosses at the News of the World's
parent company, News International, to deflect further criticism about the affair.

His departure effectively stymied further enquiries about how much News International
executives knew about Goodman'’s activities, and how many other journalists might
have been employing similar techniques.

The Press Complaints Commission, the industry body that regulates newspapers, had
planned to interview Coulson during an investigation into the affair, part of a wider
probe into phone-hacking on Fleet Street, but dropped that request after Coulson
stepped down.

Coulson's friends said at the time of his departure that he had "taken a bullet” for
Murdoch and most expected him to return to newspapers. Despite his highly paid job
working for Cameron, and the likelihood of a Conservative election victory next year, he
is still mooted as a possible successor to Wade at the Sun now that she is about to be
promoted to a management job at News International.

After leaving school, Coulson joined the Basildon Echo in 1986 at the age of 18, coming
to the Sun as a showbiz reporter two years later. He worked under Piers Morgan, who
would also go on to edit the News of the World, closely following Morgan's career path
by becoming editor of The Sun's influential showbiz gossip column, Bizarre, in 1994.
Until his resignation, he had spent most of his adult life working at News International,
apart from a brief stint at the Daily Mail, and had told colleagues that Wapping, where
the company is based, was his "spiritual home".

Coulson has proved invaluable to Cameron, however, and not only because he knows
how the tabloid press operates. He has instilled discipline into the Tories' dealings with
broadcasters and the press, vetoing media appearances by shadow cabinet members.

His instincts and upbringing could not be more different from the privileged
backgrounds of many members of Cameron's inner cabal, and the Tory leader is
believed to relish the contrast. Coulson leant heavily on his lobby team at the News of
the World, and does not claim to be a deep political thinker.

He has been credited with encouraging some tougher Tory talk over issues like
immigration and law and order, however, helping him cement his place in Cameron's
inner circle alongside the party's director of strategy, Steve Hilton, and the shadow
chancellor, George Osborne.

Early expectations that Coulson might help Cameron to win over Murdach, who has
publicly questioned his credentials as a future prime minister, may have been
misplaced. Nor has he so far managed to persuade other Tory-supporting papers,
including the Daily Mail and the Telegraph titles, to endorse the Conservative leader as
wholeheartedly as he would have liked. But there is little doubt that, should the
Conservatives win the next election, a job in No 10 awaits Coulson should he want it.

Ads by Google
ell for

Sell your story with Britian's biggest press agency.
www.SellUsYourStory.com

Remortgage at 2.9% FIXFD

£200,000 remortgage from £367/mo. Bad Credit OK. Free. No Obligation
www.lendgo.co.uk

We Buy Any Car - Bolton

Free Valuation. We'll buy from £50. We Buy Any Car - As Seen on TV

16
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/andy-coulson-profile 09/07/2009

MOD100046254


http://www.SellUsYourStorv.com
http://www.lendgo.co.uk
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/aiidy-coulsoii-profile

For Distribution to CPs

Rebekah Wade | Profile | Media | guardian.co.uk rage 1 o1 2

guardian.couk

Rebekah Wade: Rising star who left for

Sun before Goodman scandal
Rebekah Wade made her name at the News of the World, but had
feft for top job at the Sun before incidents in Goodman case

James Robinson
guardian. co.uk, Wednesday 8 July 2009 18.26 BST

Rebekah Wade. Photograph: Yui Mok/PA

Rebekah Wade made her name at the News of the World, the paper she joined as a
researcher in 1989, rising rapidly through the ranks to become its editor in 2000. Later
this year she is to become chief executive of News International.

Born in Warrington, Cheshire, in 1968, she became one of the youngest ever national
newspaper editors when she was handed the top job at the News of the World days
before her 32nd birthday after serving a two-year apprenticeship at its sister title the
Sun, where she was deputy editor.

‘Wade made headlines as News of the World editor, launching a high-profile campaign
to introduce "Sarah's Law”, named after Sarah Payne, the child who was murdered the
year Wade took up the post. It aimed to change the law to give parents the right to know
if sex offenders were living in their area. That backfired after several suspected
,. . paedophiles were attacked by angry mobs, and was condemned by some senior police
) offers, but Wade remained unrepentant. Under her editorship, the News of the World
circulation averaged around 3.5m, less than the 4m it sold during its 1980s heyday, but
sales held up at a time when the circulation of many of its rivals were falling sharply.

She was made editor of the Sun, Murdoch's most influential paper, in 2003, and was not
caught by the fall-out from the Clive Goodman affair because the crimes for which he
was convicted were coramitted after she had left the News of the World.

Along with Andy Coulson, who succeeded her at the Sunday paper, Wade was identified
as a potential executive early in her career, finally achieving a long-held ambition to
break into Rupert Murdoch's cadre of key corporate lieutenants last month. It was
announced in June that Wade will become chief executive of News International,
publisher of the Times, Sunday Times, News of the World and the Sun, in September.
The promotion from editor to businesswoman confirms her status as one of Murdoch's
favoured UK executives.

Her six-year editorship of the Sun has been characterised by some major scoops,
including publishing the findings of the Hutton report into the death of David Kelly
before it was made public, but there have been some slipups along the way. Soon after

http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/rebekah-wade 09/07/2009 17

MOD100046255



For Distribution to CPs

Rebekah Wade | Profile | Media | guardian.co.uk Page 2 of 2

she took the editor's chair, Wade ran a front-page story about ex-boxer Frank Bruno
after he was sectioned under the Mental Health Act under the headline “Bonkers Bruno
Locked Up”. She subsequently donated money to Sane, the mental health charity.

Like most News International executives, she rarely gives interviews. Her public
appearances have not always gone smoothly.

In 2003 Wade told a House of Commons select committee that the Sun had paid police
offers for information, a statement that prompted News International to issue a hasty
clarification emphasising that the practice was highly unusual. In a letter to the same
MPs, she also wrote that: "The days of foot-in-the-door harassment and snatched photos
are gone” — an attempt to improve the paper’s image in the eyes of politicians.

Wade has ventured into the spotlight more regularly recently as James Murdoch,
appointed by his father to take run his UK newspapers in 2007, prepared to relinquish
some of his powers to her.

At another parliamentary grilling, this time at the hands of the House of Lords media
committee in January 2008, she was more self-assured, teasing the Bishop of
Manchester after he criticised Page 3. "If you wanted to meet [page 3 girl} Keeley you
only had to ask”, she told him. .

In January, Wade delivered her first public speech to an audience of media executives,
attacking a High Court decision to award Max Mosley damages for invasion.of privacy
following the News of the World's revelation he had taken part in orgies: She also
criticised rival papers, including the Guardian, for failing to support its fight to prevent
the introduction of a privacy law by the backdoor, a familiar News International
complaint.

Wade has been called "the most charming tabloid operator of all time" but her personal
life has been as colourful as the lives of the celebrities her paper covers. In 2005 she was
arrested following an argument with actor Ross Kemp, her then husband, at the home
the couple shared. No charges were ever laid.

She married partner Charlie Brooks, a racehorse trainer, last month, at St Bride's church
on London's Fleet Street, and threw a huge party in the Cotswolds attended by some of
the biggest names in showbiz, the media and politics. Guests included David Cameron,
Gordon and Sarah Brown, Blur bassist Alex James, Guy Ritchie and, of course, Rupert
Murdoch. The guest list was testament to the power she wields at the Sun. Her influence
is likely to grow stronger when she is installed as News International chief executive in
September.

Ads by Google

Selling a Car in Bolton?

We'll Buy It! Free Valuation Online We Buy Any Car - As Seen on TV
www.webuyanycar.com/Bolton

Remortgage at 2.9% FIXED
£200,000 remortgage from £367/mo. Bad Credit OK. Free. No Obligation

www.lendgo.co.uk
Thorntons chocolates
Buy chocolates, cards and flowers for all occasions now!

www.Thorntons.co.uk
guardian.co.uk © Guardian News and Media Limited 2009

18
http://’www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/rebekah-wade 09/07/2009

MOD100046256


http://www.webuvanvcar.com/Bolton
http://www.lendgo.co.uk
http://www.Thomtons.co.uk
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/rebekah-wade

For Distribution to CPs

Les Hinton | Profile | Media | guardian.co.uk Page 1 of 2

guardian.conk
Les Hinton: Murdoch consigliere who
smoothed waters after Goodman case

Former News International chairman Les Hinfon was key in
drawing a line under News of the World phone-hacking

James Robinson
guardian. co.uk, Wednesday 8 Jul y 2009 17.30 BST

Les Hinton. Photograph: Eamonn McCabe

Debonair and unflappable, former journalist Les Hinton served as Rupert Murdoch's
consigliere for over a decade, smoothing the ruffled feathers of the rich and powerful
whenever they were on the receiving end of stories published in News International's
stable of titles. The former News International chairman now carries out a similar role
as CEO of Dow Jones, which Murdoch bought in July 2007, an acquisition that gave him
control of the Wall Street Journal.

Murdoch turned to Hinton to assuage concerns in the US over his ownership of the
paper and convince senior journalists, along with the business community it serves, that
he would not push through radical changes at a title that is widely revered in the States.

He persuaded the 65-year-old Hinton to return to the US, where he made his career
. working on Murdoch titles, in December 2007. Hinton was asked to reprise the
)} ambassadorial role he carried out at Wapping, when he acted as 2 conduit between
Murdoch and the political elite.

It was Hinton, a former Sun journalist who has worked for Murdoch for nearly 50 years,
who dealt with the fallout following the arrest of former News of the World royal editor
Clive Goodman in August 2006, successfully drawing a line under the incident by
insisting phone-tapping was not widespread at the News of the World, and that senior
executives had no knowledge of the practice.

Giving evidence to the House of Commons culture select committee in March 2007, two
months after Goodman was jailed, he told MPs: "I believe that Clive Goodman was the
only person who knew what was going on.”

Hinton steered News International through several investigations that could have had
serious consequences for the company, including a Press Complaints Commission
inquiry into phone-tapping on Fleet Street and the culture committee's inquiry into self-
regulation of the press.

Goodman broke the Press Complaints Commission's code of conduct, which includes
strict rules on protecting privacy. Since 2004, it has stated that: “The press must not
seek to obtain or publish material acquired ... by intercepting private or mobile

19
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/les-hinton-profile 09/07/2009

MOD100046257


http://www.guardian.co.uJc/media/2009/5ul/08/les-hinton-profile

For Distribution to CPs

i /‘\\-'

Les Hinton | Profile | Media | guardian.co.uk Page 2 of 2

telephone calls, messages or emails” except where there is a public interest.

Hinton was chairman of the PCC code committee, which enforces the code of conduct,
but after Goodman was jailed, he persuaded the PCC not to impose further sanctions.

Perhaps most importantly, he secured the resignation of Andy Coulson, then News of
the World editor, accepting his decision to step down with: "deep sadness” and calling
him a "newspaperman of great talent”. By resigning, Coulson avoided being questioned
by the PCC, which began its investigation into phone-tapping shortly afterwards, and
News International was spared further embarrassment.

In his appearance before the Commons media select committee in the wake of the
Goodman scandal, Hinton warned that genuine investigations should not be caught in
the fallout from the Goodman affair. "Placing too great an inhibition on people setting
out to explore what are considered genuine issues of public concern is a dangerous thing
to do," he told MPs.

To replace Coulson, Hinton turned to his old friend Colin Myler, with whom he had
worked at the Sun in the 1970s, calling him back from America, where he had been
editing Murdoch's tabloid New York Post. With a new regime in place at the News of the
World, the Goodman episode began to fade from memory.

Hinton's handling of the affair provided another example of his ability to deal with a
potentially damaging scandal with the minimum of fuss.

Hinton was born in Bootle, the son of a soldier. His family moved to Australia when he
was 15 and he landed a job on the Adelaide News, then run by a 28-year-old Rupert
Murdoch. Six years later, he landed a job on the Sun, but it was in America that Hinton
made his reputation, during a 20-year stint working in newspapers, magazines and
television. He became an American citizen in the 8os.

Hinton returned to the UK in 1995 to become chairman of News International and
carried out the diplomatic duties associated with the role with relish. In March 2007, he
announced a self-imposed ban on paparazzi images of Prince William and Kate
Middleton in all of his group's publications, including the Sun, after Middleton
complained to the PCC about harassment. That typified his ability to take a long-term
view, striking compromises with establishment figures when it served News
International's corporate interests and protected its public image. The fact that he has
since been sent to America to reassure those who still regard Murdoch with suspicion,
and fear he could "dumb down" the Journal, illustrates how highly the media mogul
regards him, It is little wonder one former colleague describes him as "Murdoch's

special envoy on earth”.

Hinton announced his engagement to Kath Raymond, a former aide to Gordon Brown,
earlier this year.

Ads by Google

Press Index Ltd

UK & International Media Monitoring 51,000 Sources Worldwide
uk.pressindex.com

We Buy Any Car - Bolton

Free Valuation. We'll buy from £50. We Buy Any Car - As Seenon TV
www.webuyanycar.com

Export technology B2E PR,

find distributors, get enquiries, for UK exports worldwide

www.matanie.co.uk
guardian.co.uk © Guardian News and Media Limited 2009

http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/les-hinton-profile 09/07/2009

MOD100046258

20



http://www.webuvanvcar.aim
http://www.matanle.co.uk
http://www.guardian

For Distribution to CPs

News of the World phone-hacking: Stuart Kuttner | Profile | Media | guardian.co.uk Page 1 of 2

guardian.coak

Stuart Kuttner: Managing editor who
was News of the World's public face

The News of the World's long-serving managing editor, Stuart
Kutiner, was the paper's public defender during controversies

James Robinson
guardian. co.uk, Wednesday 8 July 2009 20.21 BST

Stuart Kuttner, managing editor of the News of the World for 22 years Photograph:
Fiona Hanson/PA

Stuart Kuttner, the News of the World's managing editor for 22 years, resigned on
Friday before the Guardian revelations. No reason was given for his departure, but News
International said he would continue to work on "specialised projects”, including its
Sarzh's Law campaign. Kuttner has played a leading role in the paper's drive to change
the law so parents can be told when registered sex offenders move into their area.

A former deputy editor of the paper who was previously news editor at the London
Evening Standard, it usually fell to Kuttner to defend the paper when it courted
controversy.

His only comment following the arrest of former royal report Clive Goodman in 2006

’ was when he told BBC Radio 4's Today prograrame in February 2008 that only one

}  News of the World journalist had been involved in illegal phone hacking: "It happened

once at the News of the World. The reporter was fired; he went to prison. The editor

resigned.”

As managing editor, Kuttner was in charge of the paper's finances. The paper conceded

that Mulcaire was on its payroll, receiving £100,000 a year, but claimed that was for

carrying out unrelated, and legitimate, investigative work.

Kuttner's role as the public face of the News of the World became more important at the
start of the decade when successive editors, Rebekah Wade and her replacement Andy
Coulson, seemed wary of talking to the media.

When Wade's “Sarah's Law" campaign whipped up public hysteria in several towns and
cities, prompting some Portsmouth residents to burn the homes of suspected
paedophiles, it was Kuttner who faced the cameras.

That is a role he had become accustomed to. When the paper had some explaining to do,
Kuttner was invariably asked to carry out that task. He visited Soham in 2002, following
the disappearance of Holly Wells and Jessica Chapman, to defend the paper’s decision
to offer a reward of £150,000 in conjunction with the Sun for information that could
lead to their safe return. He also appeared on the BBC's Breakfast with Frost,

21
http:/fwww.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/news-of-the-world-stuart-kuttner-profile ~ 09/07/2009

MOD100046259


http://www.guardian.co.uk/media/2009/jiil/08/iiews-of-the-worlci-staaxt-laittner-profiie

For Distribution to CPs

News of the World phone-hacking: Stuart Kuttner | Profile | Media | guardian.co.uk Page 2 of 2

responding to criticism of the reward and saying the man leading the investigation into
the girls' disappearance, detective-superintendent David Hankins, had welcomed it.

Kuttner had also been an influential presence behind the scenes, When Gordon Brown
and Tony Blair gave their first joint newspaper interview for over 10 years to the paper
in April 2005, Kuttner's byline was on the story, along with that of Ian Kirby, the paper’s
long-serving political editor. Following his departure, the News of the World's current
editor Colin Myler paid tribute to Kuttner, saying: "His DNA is absolutely integrated
into the newspaper which he has represented across the media with vigour.” Kuttner
and a colleague were also named "team of the year” at the British Press Awards in 2002
for their work on the Sarah's Law campaign. Clive Goodman walked away with a gong
for best royal editor the same evening.

Ads by Google

Your story in the papers

As the UK's biggest press agency we can get your story noticed.
www.SellUsYourStory.com

Remortgage at 2.9% FIXED
£200,000 remortgage from £367/mo. Bad Credit OK. Free. No Obligation

www .lendgo.co.uk
Selling a Car in Bolton?
We'll Buy It! Free Valuation Online We Buy Any Car - As Seen on TV

www.webuyanycar.com/Bolton
guardian.co.uk @ Guardian News and Media Limited 2009

22
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/news-of-the-world-stuart-kuttner-profile ~ 09/07/2009

~ MOD100046260


http://www.SellUsYourStorv.com
http://www.lendgo.co.uk
http://www.webuvanvcar.com/BoIton
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/news-of-the-world-stuart-kuttner-profile

For Distribution to CPs

David Cameron urged to sack Tory spin doctor Andy Coulson | Politics | The Guardian Page 1 of 2

guardian.co.uk
David Cameron urged to sack Tory spin
doctor Andy Coulson

« Calls for Andy Coulson fo be fired after new details emerge of
phone-hacking by the News of the World while he was its editor
» John Prescott says he will contact police over claims phone
messages were intercepted

Caroline Davies and Robert Booth
The Guardian, Thursday 9 July 2009

director of communications Andy Coulson after the Guardian revealed fresh details
about phone-hacking by the News of the World, the tabloid paper the spin doctor used
to edit.

Prescott, the former deputy prime minister, said he had no idea his phone was targeted
in the spring of 2006, and demanded an explanation from police about why no action
appeared to have been taken.

*The timing is interesting. Spring, 2006, that was when there was this bloody business
of an affair,” he said, referring to his relationship with his secretary Tracey Temple. "All
the women in my office were phoned by the press, and they all had their private mobile
numbers. My office was absolutely shocked as to how the press got every one of their
private numbers. They were all being asked questions about me. It was all connected to
that. The whole thing is deplorable.”

He added: "I must say after all the fuss about [Damian] MeBride, I think Mr Cameron
should be thinking of getting rid of Coulson. McBride was bad enough as it was, now
really, just ask Mr Cameron whether he's got the courage to get rid of Coulson, or,
certainly to make sure if he was to come in to No 10 he didn't have access to privileged
information. To my mind, it is unacceptable that this man goes into the Tory party
office. The Murdoch press called for the sacking of McBride, and I actually agreed with
it. But I wonder if we will hear them demand Cameron get rid of Coulson.”

Prescott said he would ask the police if they were “"aware that I'd been phone hacked,
and why did they not take action? And why was I not informed so that I knew what was
going on. So I shall be writing to the police and asking if is this true, and what actions
did you take?

I am bound to say, they didn't take any action over McBride, or any action over the ...
material given to the Telegraph. They are very political over who they chose to take
action over".

Former Cabinet minister Geoff Hoon, also weighed in on the issue, concurring with
Prescott's views.

"It is hard to see how in these circumstances Andy Coulson can continue as David
Cameron's communications chief while such a cloud hangs over his reputation.
"David Cameron must make clear what action he intends to take on this matter.”

A spokeswoman for David Cameron said last night that the Tory leader was "very
relaxed about the story".

Liberal Democrat home affairs spokesman Chris Huhne also drew parallels with the
Damian McBride case.

23
http://www.guardian.co.uk/politics/2009/jul/08/andy-coulson-phone-hacking-cameron ~ 09/07/2009

MOD100046261


http://www.gnardiaii.co.uk/politics/2009/jul/08/andy-coulson-phone-hacking-cameron

For Distribution to CPs

David Cameron urged to sack Tory spin doctor Andy Coulson | Politics | The Guardian

At the very least Andy Coulson was responsible for a newspaper that was out of control
and at worst he was personally implicated,” he said.

“Either way, a future prime minister cannot have someone who is involved in these sort
of underhand tactics. The exact parallel is with Damian McBride.

“If it is more than a thousand (phone taps) it seems most unlikely to me to have been
just one journalist. There needs to be a full investigation.”

Simon Hughes, the Lib Dem energy spokesman whose mobile phone messages were
hacked into in 2006, said yesterday the court settlement by News Group Newspapers
was proof the illegal practice is "always corporate responsibility as well as individual
responsibility”.

He said he had been left feeling "angry and frustrated” by the intrusion into his personal
affairs which came shortly after he had outed himself as a homosexual. "The settlement
suggests the company clearly accepts, informally, responsibility for the actions," he said.

Hughes said he planned to consult his lawyer over what action he may take. He also
warned the £400,000 damages settlement to Gordon Taylor could leave News Group
open to more civil actions by individuals who may have become victims of intrusions
into their personal data.

"There is a question as to whether this newspaper group or any other newspaper group
is liable to other actions," he said. "The lesson is that they shouldn't presume that this is
something that will only be deait with in criminal courts, but it will also be dealt with in
civil courts.”

He also said the Metropolitan police could face requests from other people who believe
their personal data was obtained by the newspaper group and its agents. Hughes said
parliament is likely to scrutinise the payouts and consider whether UK privacy law is
sufficient in “the new data centred age”.

"It is very easy for individuals to break into, buy their way into, data on the rest of us,
ordinary citizens, well-known and not well-known, and it is very difficult for the
ordinary citizen to get any come back. If you are rich and you take legal action and be
willing to risk the costs of legal action, that is one thing, but it doesn't apply to most of
the people in this country.”

Ads by Google

Are You Not F us?
It May Be Due To Your Face, So Find Out With Our Free Facial Analysis
www.AreYouPopular.co.uk
Cash for Cars in Bolton
‘We Buy Any Car. From £50 - £100,000 Get Free Valuation. As Seen on TV
www.webuyanycar.com/Bolton
Press Index Ltd
UK & International Media Monitoring 51,000 Sources Worldwide
pk.pressindex.com

guardian.co.uk © Guardian News and Media Limited 2009

http://www.guardian.co.uk/politics/2009/jul/08/andy-coulson-phone-hacking-cameron

Page 2 of 2

24
09/07/2009

MOD100046262



http://www.webuyanvcar.com/Bolton
http://www.guardian.co.uk/politics/2009/jul/08/andy-coulson-phone-hacking-canieron

For Distribution to CPs

Ex-Murdoch editor Andrew Neil: News of the World revelations one of most significa.

guardian.conk

Ex-Murdoch editor Andrew Neil: News
of the World revelations one of most
significant media stories of our time

Former Sunday Times editor says tabloid did not have a public
interest defence and Andy Coulson has questions {0 answer

Vikram Dodd
guardian co.uk, Thursday 9 July 2009 o1.15 BST

Les Hinton, Rupert Murdoch, Andy Coulson and Rebekah Wade at a 8t Bride's service
in 2005 to mark the departure of the last news organisation from Fleet Street.
Photograph: Graerme Robertson/Getty Images

One of Rupert Murdoch's former leading editors said last night the Guardian's

revelations of the News of the World's phone hacking represented one of the "most
significant media stories of modern times”.

Andrew Neil, who edited the Sunday Times, said the News of the World did not have a
public interest defence for its practices, exposed by the Guardian.

Neil said: "1 think it is one of the most significant media stories of modern times. It
suggests that rather than being a one off journalist or rogue private investigator, it was
systemic throughout the News of the World, and to a lesser extent the Sun.

“Particularly in the News of the World, this was a newsroom out of control ... Everyone
who knows the News of the World, everybody knows this was going on. But it did no
good to talk about it. One News of the World journalist said to me ... it was dangerous to
talk about it.”

Neil was one of Murdoch's closest aides for over a decade. He edited the Sunday Times
from 1983-94, then became chairman of Sky Television from 1988-90, and was
entrusted by the media tycoon to be the executive editor of Fox Television News in 1994.

Neil said he saw no public interest in the methods used against any of the politicians or
celebrities targeted by the Murdoch owned newspapers: “It is illegal. That doesn’'t mean
it should never be done, you may have a public interest defence. But that's not the case
in any of this, it was a fishing expedition; let's listen to who we can. It was corrupt.”

*If you imagine there was sormething of real major importance, you could have a public
interest defence. But breaking into Gwyneth Paltrow's voicemail after she's just had a
baby is not in the public interest. I'm at a loss to lmow what the public interest might
be."

http://www. guardién.co.uk/media/2009/juVO9/andrew—nei1—murdcch—andy-coulson

.. Pagelof2

25
09/07/2009

MOD100046263


http://www.giiardiaii.co.iik/media/2009/jui/09/andrew-iieil-imirdoch-andy-couisoii

\w/'

For Distribution to CPs

Ex-Murdoch editor Andrew Neil: News of the World revelations one of most significa... Page 2 of 2

He also said the police had to explain why they failed to tell top politicians that their
phones had been hacked into.

Neil said the story raised serious questions for Scotland Yard, top prosecutors and for
judges: "It's not just a media story, it raises serious questions about the police.

"The police learn that the deputy prime minister has had his mobile phone
compromised and they don't tell him. I just don't understand that.

“The police investigation unearthed evidence of clear wrongdoing and the Crown
Prosecution Service does nothing."

He added: "The court is faced with evidence of conspiracy and systemic illegal actions
and agrees to seal the evidence. All that is completely wrong, I just don't understand it."

Speaking earlier, on the BBC's Newsnight programme: "This is our criminal justice
system in the dock.”

Neil also said News International may face legal action from those who were victims of
the phone hacking, a so called class action: "News International could face a class action
by people who want to mount a class action to unseal those documents. There could be
the most almighty class action, you're talking about multimillion pound losses. That gets
scary. v

"If this was in the US, shares in News International would collapse tonight.”

Neil said that former News of the World editor Andy Coulson, now director of
communcations at the Conservative party, had questions to answer: "If a journalist
comes to you with a great story, one of the first questions you ask is how did you get it.
How you got it is relevant to judging its accuracy and preparing yourself for any legal
challenge.

"If this behaviour was systemic in the newsroom, why would you not know about it, why
would you of all people, not know about it? Either you're incompetent or complicit.”

Asked if Murdoch himself knew of the practice, Neil, formerly one of his closest
lieutenants, said: "That we will never know."

Ads by Google

tcy Free Da;

What a Difference A Day Makes Debt Free in 24 hours Find Out How
www.debtfreeinaday.com

.com cial Site
Free Sky+ Box. Get Sky TV, calls and broadband for only £16.50p/m
www.Sky.com
Rem age at 2.
£200,000 remortgage from £367/mo. Bad Credit OK. Free. No Obligation

www.lendgo.co.uk
guardian.co.uk © Guardian News and Media Limited 2009

http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/09/andrew-neil-murdoch-andy-coulson

26
09/07/2009

MOD100046264



http://www.debtfreeinadav.com
http://www.Skv.com
http://www.lendeo.co.uk
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/09/andrew-neil-murdoch-andy-coulson

For Distribution to CPs

N

Roy Greenslade: Coulson and Wade have hacking questions to answer | Media | guard... Page 1 of 2

guardian.comnk
GREENSLADE
BLOG

Did Coulson know about the hacking
after all? And if not, why not?

1t is amazing, but it is not surprising. From the moment the Goodman story broke in
August 2006, journalists were saying that hacking was endemic within the News of the
World (and in some other tabloids too).

But the NoW was always more likely than other papers to have been found out because -
according to commenters to this blog and to emailers who contacted me in confidence -
information obtained by phone hackers was routinely available within the newsroom.
Several reporters used it as a matter of course.

After all, in a paper where stings and the use of agents provocateurs are regarded as
legitimate forms of journalism, hacking was no big deal.

Now Nick Davies has produced facts to back up the allegations. And, in so doing, he

has raised two rather large questions that were asked at the time and never successfully
answered.

Did the then NoW editor, Andy Coulson, know how his reporters were obtaining their
information? Why did the Press Complaints Commission not pursue a proper
inquiry into the whole affair when it was a live issue? '

Those two questions are linked, of course, because it was the timely resignation of
Coulson that provided the PCC with a sufficient reason/excuse (you decide) to abort any
possible investigation.

Now we must contemplate yet another question. When Coulson was appointed to be the
ecommunications chief for Tory leader David Cameron I assumed that he had been
vetted to ensure that there would be no return to the voicemail hacking saga. It was, I
thought, all done and dusted.

So what will Cameron and his Conservative party advisers do about Coulson in the light
of this new revelation? Let's bend over backwards for a moment and concede that an
editor might have known nothing about the activities of one of his senior reporters.

Let's bend a little more and concede that he might not have realised what a single
freelance "investigator”, Glenn Mulcaire, was doing in return for fees of £100,000 in
the course of a year.

But we would break our backs if we bent any further by trying to imagine that an editor
was entirely ignorant of a process used widely by journalists that was designed to obtain
exclusive stories.

If he did not know, as he has previously maintained, then he is guilty of poor editorship.
In my years on popular papers - as an editor and a senior executive on the Daily
Mirror, The Sun and the Daily Star - it was inconceivable that any journalist could
have produced an exclusive story without revealing its provenance.

It was the first question an executive asked of a reporter? How did you get it? And when
the executive, be it news editor, feamres editor, assistant editor, whoever, presented that
story at a conference, any editor worth his/her salt would ask the same.

27
http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2009/jul/08/newsoftheworld-newsintern... 09/07/2009

. MOD100046265


http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2009/jul/08/newsoftheworld-newsintem

For Distribution to CPs

Roy Greenslade: Coulson and Wade have hacking questions to answer | Media | guard...

Again, it's possible, if improbable, that a senior executive (or a cabal of senior
executives) kept Coulson, and his predecessor, Rebekah Wade, in the dark. And it's
similarly possible that Coulson and Wade did not wish to shed light on how their
reporters went about their task. Better not to know.

However, I cannot imagine that previous editors of the News of the World, whom I knew
well, would have wished to remain in total ignorance of how stories arrived. Not
Bernard Shrimsley, not Ken Donlan, not David Montgomery, not Wendy
Henry, not even Piers Morgan.

The irony about Wade, of course, is that she was a victim of the voicemail hacking
berself. Mulcaire admitted unlawfully intercepting messages on her mobile phone.

So what should happen now? Well, I guess the culture, media and sport select
committee might like to ask the NoW's executives - including former News Int chief Les
Hinton - to return to the Commons and explain themselves. Fat chance of that
happening.

The MPs might also ask Coulson to sit before them and explain himself, though he
cannot be compelled to do so. Anyway, it sounds unlikely.

1 suppose the PCC could hold a belated inquiry. That should prove an interesting test for
the new chairman, Baroness Buscombe. But I wouldn't hold my breath.

Perhaps News International's other Wapping papers — The Times, the Sunday Times
and The Sun - could carry leading articles calling on the News of the World to come
clean, echoing their persistent demands for transparency at Westminster.

Meanwhile, the climate of suspicion now hangs over both Coulson and Wade, and it will
continue to do so if they say nothing. Are their employers going to be happy about that?

Previous
Blog home
Ads by Google
Executive career
Access the Unadvertised Job Market. Free Career Review - UK Wide
www.PesExecutive.com
W Ori r H
See your real life stores to the UKs biggest press agency!
www . SellUsYourStory.com
i in Bolton?
We'll Buy It! Free Valuation Online We Buy Any Car - As Seen on TV
www.wel .com/Boito

Comments
In order to see comments, please turn JavaScript on in your browser.

guardian.co.uk © Guardian News and Media Limited 2009

Page 2 of 2

28

http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2009/jul/08/newsoftheworld-newsintern... 09/07/2009

MOD100046266



http://www.PcsExecutive.com
http://www.SellUsYourStorv.com
http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2009/jul/08/newsoftheworld-newsintem

For Distribution to CPs

As the former editor of the Sun's gossip column Bizarre, former employees said it was
unlikely that Coulson would not be well-versed in most investigative methods.
Another former reporter said the culture in the newsroom was that "no questions are
asked" in regard to methods of obtaining information. They added that Coulson must
have been aware of the systemic use of private investigators by his staff. "It's hard to
imagine that he wouldn't have been aware of that — he was a reporter too."

“...A current journalist said phone hacking was no longer widespread: "There were a
Jfew bad apples who have screwed the paper really badly,"” they said. Another said there
was a siege atmosphere at the paper following this week's revelations. "It is like you feel
under fire and it is not a very nice place to be," the journalist said. "We give people a
hard time, so it's probably fun for people to see us getting a hard time. If you don't want
to work for a controversial newspaper then don't work here."

On 11 July the Guardian published the following article by Wensley Clark, a former
tabloid journalist:

Confessions of a tabloid hack

On Thursday morning, I got a phone call from an ex-cop I know who now calls himself a
security consultant. He'd just read the Guardian, and was not in a good mood. "That's
half my salary down the tubes, then," he said. This ex-cop, like several others I know,
specialises in illegal hacking and other "assignments" that often end up splashed across
the tabloids.

What we are hearing about this week is only the tip of the iceberg. So far there have been
Jjust two fall guys: the News of the World's former royal reporter Clive Goodman and his
private eye sidekick, Glenn Mulcaire, both of whom were jailed in 2007. But the tabloids
- primarily, but not only, the News of the World - have been involved in illegal
surveillance operations for years.

I should know: I've worked in and around the tabloids since I was 20 years old - starting
out as a staff news reporter for the Sunday Mirror and, later, for the Mail on Sunday, and
as a freelance reporter for all the other red-top titles. And I confess that I've been
involved in my fair share of illicit snooping in the past.

It all seemed relatively innocent once. When I started out, in the late 70s, we used to pay
the odd £50 for a tame police officer to check a car registration number. We didn't think
anything of it, though it was of course illegal to bribe a friendly copper to gather
material to snoop into people's private lives. But this wasn't the main source of big
stories. Back then, circulations were buoyant and the sort of money being spent on
exclusives was often higher than it is today. We'd think nothing of signing up a kiss'n'tell
with a footballer's secret lover for 40 or 50 grand.

29

MOD100046267



For Distribution to CPs

But by the early 1980s, the competition between the tabloids had become so intense that
we were encouraged to do just about anything to secure an exclusive. When a Wiltshire
police officer came to the Sunday Mirror with surveillance logs that seemed to show that
Prince Charles was using the royal train to meet his then secret girlfriend Lady Diana
Spencer for "love trysts" we happily paid the man, and got our money's worth when the
subsequent story caused a storm of controversy. These were the so-called "mad" years of
the tabloids in the 80s and 90s - when the red tops all had similar circulations to one
another, and the competition was intense (I can recall many times turning up at the house
of someone I needed to interview only to find another paper had beaten me to it; a
doorstep auction would then ensue). At that time a lot of undercover surveillance was
paid for. Tabloid journalists talked about it quite openly. Many editors either sanctioned
what was happening or ignored it because the big stories were all that counted. The
attitude was: "What you don't ask about, you won't find out about."

The culture in any tabloid newsroom is to make the story work at whatever cost. The
pressure on the news editors and, in turn, their reporters has always been immense - I've
never forgotten the time I witnessed a stand-up fight between a news editor and one of his
reporters after the reporter refused to make up a quote to embellish a story - but since the
80s it has got steadily more intense.

As a reporter, we used every tool at our disposal. On one highly risky tabloid escapade in
the 80s I used an electronics surveillance expert to bug Richard Burton's hotel room to
see if he was having an affair with his leading lady. We ended up overhearing him
arguing with his daughter about her allowance, and learned what type of whisky he
preferred, but we never stood up the affair. For every story that got in the paper, there
were three like this that never made it.

And when a former inmate of Cookham Wood women's prison, in Kent, claimed that a
chef at the jail was running a vice racket that used women inmates as prostitutes, |
mounted a two-month surveillance job that involved bugging every room in a house and
taking secret photos of assignations between the informant and the chef. Much of that job
was spent hiding in an airless, blacked-out van round the corner, while monitoring
everything from the ex-inmate's hoovering to her sex life. I was completely driven - over-
focused on getting the story and giving little thought to any collateral damage.

By the 1990s, the News of the World's ever-rising circulation began to pull away from its
Sunday paper rivals. Their huge editorial budget enabled it to out-bid the others for the
biggest, most salacious stories. And they certainly had the most money to spend on
private investigators.

Camillagate starring Prince Charles and Camilla Parker Bowles is the most classic
example of the phone-tapping which began to gain favour in newsrooms. The tabloids got
away with that one, which only fuelled their enthusiasm for this new source of stories.
Increasingly, private investigators were used to do their dirty work, providing a
"distance"” between the journalists and the overtly illegal activities they were
commissioning. By the new millennium the so-called art of tabloid reporting, which had
always been reliant on underhand methods to some degree, was turning a lot darker.

30

MOD100046268



For Distribution to CPs

31

MOD100046269



For Distribution to CPs

Sometimes, this illegally obtained surveillance data is used by the tabloids indirectly. The
"target" is told that the paper has loads of dirt that is undeniable, and is then offered a
relatively soft option: spill the beans on what they've got up to in the past, and the paper
will drop the current scandal. It's a form of blackmail, really, and it's very effective:
everyone goes home a winner. One celebrity with a sugar-and-spice reputation recently
managed to "negotiate" their way out of a drugs exposé by reworking the story as an
interview in which they "revealed” their life-long struggle with addiction. Their
reputation seems to have been unharmed in the process.

Many celebrities co-operate with the tabloids when it suits them, so I find it hard to be
sympathetic with them. One of the great ironies of this week's revelations is that PR king
Max Clifford is among those who have allegedly had their phones tapped. Yet during the
1990s, Clifford brilliantly played the tabloids off against each other and so helped his
clients rake in hundreds of thousands of pounds every year by selling their stories to the
best payer in Fleet Street: often the News of the World.

But what about the ordinary citizens whose lives have been invaded by private eyes using
surveillance techniques that are supposed to be employed against criminals and
terrorists, not law-abiding members of the public? I know of at least two families
connected to TV reality show contestants whose phones have been tapped and emails
intercepted by private eyes working on behalf of the tabloids.

In fact, this kind of news-gathering is now so ingrained in the tabloid culture that, most
days, if you took out all the illicitly gathered stories the tabloids would end up with more
blank spaces than an MP's expenses statement.

There is also an extraordinary "crossover” aspect to the business which allows it to
Sflourish. A lot of the private eyes employed by the tabloids are former police officers who
retain links to old colleagues in the force. I have even heard of some tabloid journalists
who go on to become private investigators. Not only that, but many of the private
investigators are also regularly commissioned by big businesses in the City. Some even
work as consultants for government agencies, including the security services.

This is great for the private eye: lots of work, and one assignment may even cross-
fertilise another. One of the tabloids’ biggest stories of recent years was about a
politician's sexual habits, which had first been leaked by the security services to a private
investigator with links to the tabloids. He then carried out his own surveillance operation
to gather further concrete evidence before presenting the story to a tabloid, which duly
published every sordid detail, knowing full well the story had been "copper-bottomed” by
undeniable subterfuge.

Many billionaire business people use the very same dodgy characters to check out their
business rivals and other individuals they are interested in. I personally know of one
global tycoon who had his own prospective son-in-law's email and phone records
checked out by a private investigator, who uncovered that the "target" had at one time
been a drug dealer. The tycoon tried to persuade his daughter to call off the wedding but

32

MOD100046270



For Distribution to CPs

she refused and they remain happily married to this day, although the target did agree to
sign a prenuptial agreement.

So, it's a spider's web of subterfuge which extends far beyond the offices of News
International in Wapping, east London, to the City and even into government. If Fleet
Street is increasingly dependent on surveillance, so too is wider society.

Of course, today's sophisticated computer technology makes it much easier to delve even
further inside people's lives. In fact, the tabloids are finding it increasingly hard to dig up
any really juicy stories without using private investigators. It's a bit like DCI Gene Hunt
in Life on Mars admitting: "I had to take a bribe when I first started working as a copper
otherwise none of the other bastards would have talked to me." They're all at it.

And they're all dependent on it for another reason too. Until recently, reporters were sent
out on stories at the drop of a hat. These days, even at Rupert Murdoch's News
International, there is a tendency not to speculate on stories so much, which means fewer
trips out of the office. If you've got access to a shady character who can tap into people's
emails and phones then you tend to leave it all to them.

The legal profession must also take its fair share of the blame. Lawyers chase potential
libels so ferociously these days that newspaper editors are obsessed with having
everything copper-bottomed. This means hard evidence like secret surveillance material
has become a form of "back up" and a vital part of any major tabloid story, even if it
cannot be officially and openly referred to.

All this can be hard to prove. Private investigators rarely put their name to anything and
are often paid through a myriad of companies to avoid any direct link to the story they
have helped expose through illegal surveillance activities. There is even a code of honour
between the private investigators and their tabloid paymasters. Massive fees are paid out
on condition the shady snoopers never "grass up"” their employers. It's not dissimilar
from being a professional criminal who would never inform on his associates and would
prefer to serve his time and come out to a welcome home party from his underworld
bosses.

Today, the rest of Fleet Street is watching this story unfold with great interest. Murdoch's
tabloids appear to have flagrantly defied all the so-called rules and regulations for many
years, thanks in part to their immense wealth but also due to their obsession with
exclusive stories. Murdoch's circulations have been the envy of Fleet Street for many
years but the cold, hard truth is that in order to get the best stories and the highest
readership they have had to employ the most underhand tactics.

To a tabloid hack, paying out Gordon Taylor £700k and then making him sign a gagging
order sounds like a good bit of business for both sides. Murdoch's News International
manages to sweep all this stuff under the carpet and Taylor gets a shed-load of money for
a story that never damaged him because it didn't even get in the tabloids in the first
place.

33

MOD100046271



For Distribution to CPs

R

Now, instead of journalists knocking on the doors bf News Group's alleged "victims",

expect ambulance-chasing lawyers to take their place. It's a circle of greed and deceit
that just goes around and around and around.

* Wensley Clarkson is the author of Dog Eat Dog: Confessions of a Tabloid Journalist
(Fourth Estate)

34

- MOD100046272



For Distribution to CPs

Source: ringnuial Lmes (viging

Edition:

Country: UK

Date: Thursday 9, July 2009

Page: 4 >durrants
Aree: 155 sq. cm

Circulation: ABC 410928 Daily
BRAD info: page rate £40,400.00, scc rate £60.00
Phone: 020 7873 3000

Keyword: Press Complaints Commission

Produced by Durrants under licence from the NLA (newspapers], CLA (magazines] or ather copyright owner. No further copying {including
printing of digital cuttings), digital reproduction/forwarding of the cutting is permitted except under licence from the copyright ownar.

Murdoch
reporters
accused
of phone
hacking

By Ben Fenton,
Chief Medla Correspondent

Journalists working for
News Group Newspapers,
owned by Rupert Murdoch’s
News Corp, paid for private
investigators to conduct
multiple illegal “hacks” on
mobile telephones, it was
alleged last night.

The incidents, investi-
gated by the Metropolitan
police, ended -in at least
three civil actions by well-
known personalities whose
privacy was violated, which
lawyers for News Group
settled for sums running
into hundreds of thousands
of pounds, The Guardian
newspaper claimed.

The people involved in
the suits, including Gordon
Taylor, leader of the Profes-
sional Footballers’ Associa-
tion, signed agreements
that allowed News Group to
prevent evidence of the ille-
gal activities gathered by
the police seeing the light
of day, the paper said.

The alleged incidents
took place while Andy Coul-
son, now the director of
communications for David
Cameron, the leader of the
Conservative party, was the
editor of the News of the
World. But a person close to
Mr Cameron said the Tory
leader was “relaxed” about
the claims because the cen-
tral allegation involved a
payment made after Mr
Coulson left the newspaper.

1266850190 - ADAKAF - 26372289

Mr Coulson resigned from of other reporters and edito-
the editorship of the News rial executives being
of the World in 2007 after involved with Mr Mulcaire’s
one of his reporters, Clive illegal activities.
Goodman, and a private
investigator, Glenn Mul-
caire, were jailed for hack-
ing into the mobiles of
three members of staff of
the royal family. He subse-
quently said he had no
knowledge of Mr Good-
man’s activities.

Mr Coulson said last
night: “This story relates to
an alleged payment made
after I left the News of the
World two-and-a-half years
ago. I have no knowledge
whatsoever of any settle-
ment with Gordon Taylor.

“The Mulcaire case was
investigated thoroughly by
the police and by the Press
Complaints Commission. I
took full responsibility at
the time for what happened
on my watch but without
my knowledge and
resigned.”

Mr Murdoch said he was
not aware of any payments
made to settle legal cases in
which the company’s
reporters might have been
involved in criminal activ-
ity. “If that had happened, I
would know about it.”

At the time, News Inter-
national, parent of News
Group, said the incident
was isolated and that no
other reporters had been
involved. But The Guardian
alleged the police investiga-
tion had turned up evidence

Pack Page 2 of 2 Article Page 10f 1

MOD100046273



For Distribution to CPs

Source: Independent, The {Main}

Edition:

Country: UK

Date: Thursday 8, July 2009 .

Page: 7 >durrants
Prevs Complaines Commission Ares: 288 sq. cm

Circulation: ABC 204413 Daily

BRAD info: page rate £8,570.00, scc rate £42.00

Phone: 020 7005 2000

Keyword: Press Complaints Commission

Produced by Durrants under licencs From the NLA [newspapers), CLA [magazines] or other copyright owner. No further copying (including
printing of digital cuttings], digital reproduction/forwarding of the cutting is permittad except under licence from the copyright owner-.

88718-2

Cameron aide in phone hacking row

» Ex-Ministers call for Tory
director of communications
to be sacked after allegations

By Lewis Smith

 DAVID CAMERON was last night fac-
/ing calls for his director of compmuni-

cations to be sacked amid a row over
telephone hacking.

Thedemands followed aseries of al-
legations about journalists af News In-
ternational, which includes the News
of the World, being involved in telephone
hacking It has been alleged that News
Group Newspapers, part of News In-
ternational, paid cut more than £lmto
settle legal claims which threatened to
reveal journalists’ mvolvement in hack-
ing into phones.

Andy Coulson, now the Conservative
leader’s communications chief, was
deputy editor and then editor of the
News of the World during the period
hacking was daimed to have taken place,

John Prescott, the former Pritne Min-

ister, last night called for Mr Cameron
tosack Mr Coulson, saying: “I hope Mr
Cameron will clear him out,” he said.
Private investigators are alleged to
) have carried out the phone hacking for

' }ourzmhsi:s Cabinet ruinisters inclad-

ing Mr Preseott and Tessa Jowell, the
former culture secrefary, were saidto
beamong thosetargeted, as were MPs
from all three main political parties.

Mr Prescott, responding to claims
that the poice knewhis phone hadbeen
monitored, was appaled that none of
the officers had bothered to inform him.

“find it stagpering that there could
be z list known to the police of people
who had their phone tapped,” he told
Channel 4 News. “For such a criminal
actnottobereportedto me... reflects
very badly on the police. T want to know
their answer”

Geoff Hoon, the former transport
secretary, joined the calls for Mr Coul-
son to go. “It is hard to see how Andy
Coulson can continue as David
Cameron’s communications chief,” he
said. “Mr Cameron must make clear
what action he intends to take”

126848652 - ADAKAF ~ 28370720

Similarly, theformerhome secretary
Charles Clarke said the allegations of
“phone ing” were “sensational” and
thatif rue i would mean the behaviour
of some senior executives was “disap-
pointing immoral and probably illegal”,

Hedemanded the ¥ group
publish a full list of everyone who had
been targeted and said: “Mr Cameron
now has to make his contribution to
cleaning up public life by sacking his