
For Distribution to CPs

PRESS COMPLAINTS COMiVlISSlOfM

From  the D irec to r

John Whittingdale OBE MP
Chairman, Culture Media and Sport Select Committee 
House o f Commons 
London 
SWIA OAA 5“ March 2009

r \

1 -
It was good to see you and your colleagues here yesterday.

I said I would send you a copy o f our ruling on the Peaches Geldof case, 
which sets out why we did not agree with Mr Coad that a front page 
apology was necessary, and a list o f pro-active action we have taken in 
relation to major news stories since the last Select Committee inquiry.

Incidentally, you may wish to know that Mr Coad is now suing the Daily 
Star on behalf o f  Ms Geldof. This is quite unusual behaviour. When it 
happens, it can regrettably threaten to undermine our service because 
newspapers become suspicious that the PCC is being used as a stalking 
horse for defamation action, and can become reluctant to co-operate fully 
and openly in future cases. The second apology that the Daily Star 
published on page 2, which included the photograph, is also enclosed.

We look forward to seeing you on the 24 March.

With kind regards.

CHAIRMAN
Sir Christopher Meyer

MEMBERS OF THE 
COMMISSION
Matti Alderson 
Spencer Feeney 
Colleen Harris MVO 
Vivien Hepworth 
John Home Robertson 
Simon Irwin 
Jan MacGregor 
John McLellan 
Ian Nichoi 
Lindsay Nicholson 
Esther Roberton 
Eve Salomon 
Simon Sapper 
The Right Rev.
John Walne KCVO 
Tina Weaver 
Peter Wright

DIRECTOR
Tim Toulmin

Tim Toulmin (

Halton House, 20/23 Holborn, London EC1N 2JD
T: 0 2 0  7 8 3 1  0 0 2 2  F: 0 2 0  7 8 3 1  0 0 2 5  E: c o m p la in t s @ p c c .o r g .u k  

Textp hone f o r  d e a f  o r  hard of h e a rin g :  0 2 0  7 8 3 1  0 1 2 3  
www.pcc.org.uk

MODI 00042560

mailto:complaints@pcc.org.uk
http://www.pcc.org.uk


For Distribution to CPs

L is t o f proactive  approaches undertaken by  the PCC since 2007

C um bria  ra il crash
We contacted British Transport Police to alert them to the PCC’s work in 
light o f the train crash (26 February 2007).

K idnap o f B rit is h  nationals in  E th iop ia
We sent literature and information to the families o f those missing in 
Ethiopia, care o f the British Council (6 March 2007).

Detention o f B r it is h  m ilita ry  personnel in  Ira n
Following the return to the UK of 15 Royal Navy / Royal Marine 
personnel who had been detained in Iran, we wrote to the MOD advising 
how the PCC could help, should the sailors and their families need help 
with unwanted press attention (5 April 2007). The PCC and MOD now 
have a good working relationship and we regularly speak to MOD ‘media 
shielders’ about our work.

Disappearance o f M adele ine M cC ann
On 5 May 2007, we contacted the British Embassy in Portugal to remind 
them that the PCC’s remit extends to the way that British journalists go 
about their business abroad, and suggesting that our contact details be 
passed to the McCann family if  appropriate.

M u rd e r o f M e re d ith  K ercher
Shortly after the death o f Meredith Kercher, we contacted the British 
Embassy in Rome and Richard Ottaway MP (the constituency MP for the 
family) offering our support to the family (8 November 2007)

Bridgend suicides
On 19 February 2008, we wrote to South Wales Police and the 
Association o f Chief Police Officers explaining how the desist notice 
system works and reminding them o f the various sections o f the Code 
which may be relevant to families and friends concerned about press 
reporting.

M um ba i attacks
Following the bombs in Mumbai in November 2008, we contacted the 
Consulate Directorate at the FCO to remind them o f our services. This 
was communicated to the Crisis team set up to handle the response to the 
attacks (28 November 2008).

MODI 00042561



For Distribution to CPs

ADJUDICATION

Peaches Geldof complained, through Swan Turton solicitors, to the Press Complaints 
Commission that an article published in the Daily Star on 29*’’ September 2008 
headlined “Peaches: Spend night with me for £5k” was inaccurate in breach of Clause 
1 (Accuracy) of the Code.

Following sufficient remedial action from the newspaper, no further action was 
required.

The front page article claimed that the complainant received payment from people 
“desperate for her company” and that she and “her girlie pals rake in the mega-bucks 
fees for providing their services at A-list parties”. Her solicitor argued that this could 
only mean that she was exchanging sexual favours for money at celebrity events, 
which was -  of course — entirely false. He provided examples of Google searches of 
the phrases used on the front page (such as “girl £5000 night” and “spend night with 
me”), which returned results related to the sex industry. He said the fact that the 
newspaper had decided to give over an entire front page to the story must mean that it 
was making allegations of a highly scandalous nature (i.e that his client was 
connected to the sex industry, rather than that she merely attended parties). An article 
on page 5, to which the front page text referred, contained the claim that the 
complainant was paid £5000 merely to attend A-list parties. This was also inaccurate: 
she was only paid for her performances as a DJ. This second article -  with its 
headlines “Peaches & Dream” and “Hire Geldof babe or her pal for just £5k a nighf’, 
accompanied by photographs of Ms Geldof at a lingerie shoot -  also wrongly 
suggested that the claims had a sexual nature.

The newspaper accepted that the front page article was not supported by the text of 
the page 5 article. But it pointed to the fact that the latter article did refer to the fact 
that the complainant was paid for her work as a DJ: a source was quoted referring to 
Ms Geldof “do[ing] a bit of DJing”, and her spokesperson was quoted sa5nng Ms 
Geldof will only attend events “when she thinks the brand is worth supporting, and 
that’s when she is DJing there”. This article contained no claims that the services 
were of a sexual nature. It was willing to publish the following apology, above the 
fold on page 2 or 5, with a photograph to increase the prominence:

"In o u r  e d it io n  o f  2 9  S e p te m b e r  w e  ran  an  a r tic le  on  o u r  f r o n t  p a g e  a n d  p a g e  5  a b o u t 
P e a c h e s  G e ld o f  T h e f r o n t  p a g e  a r tic le  c a r r ie d  th e  h e a d lin e  “P E A C H E S : S P E N D  
N I G H T  W I T H  M E  F O R  £ 5 K ”. T h e a r tic le  w e n t on  to  s ta te  th a t " P each es a n d  h e r  
g ir l ie  p a l s  ra k e  in  th e  m e g a  b u c k s  f o r  p r o v id in g  th e ir  s e r v ic e s  a t  A - l is t  p a r t ie s  W e 
n o w  a c c e p t  th a t P e a c h e s  d o e s  n o t c h a rg e  a  f e e  to  a tte n d  p a r t i e s  o r  e v e n ts  lik e  L o n don  
F a sh io n  W e e k  a s  w a s  c la im e d  in th e  a r tic le . W e a lso  a p o lo g is e  to  P e a c h e s  f o r  th e  
im p lic a tio n  in th e  h e a d lin e  th a t s h e  p r o v id e d  s e r v ic e s  o f  a  p e r s o n a l  o r  s e x u a l n a tu re  

f o r  th e  p a y m e n t o f  a  f e e .  ”

The complainant was content with the wording, but felt that it should be published on 
the front page. He argued that both the newspaper and the PCC have previously 
accepted, in other cases, the principle that front page stories warrant front page 
apologies. Millions of people would have only seen the front page, which wrongly 
(and deliberately) suggested that she was offering sexual services. The newspaper

MODI 00042562



For Distribution to CPs

had been informed in advance that the claim about being paid to attend parties was 
wrong, which made the error worse and the need for prominence greater.

A d ju d ic a tio n

The Commission agreed with the complainant that Clause 1 (Accuracy) of the Code 
had been breached. The newspaper had wrongly claimed that the complainant 
received money for “showing up” to parties. This was inaccurate, as had been made 
clear to the newspaper before publication. There was also the issue of the non-specific 
claims made on the front page. The Commission had some sympathy with the 
complainant’s concerns about this too. While the newspaper may have intended it to 
be tongue-in-cheek, the Commission considered that the deliberately suggestive 
headline was likely to mislead some readers, even if the text on the front page stopped 
short of making any direct claims about how she specifically earned money.

This was all sloppy journalism, which had fallen well short of the high standards of 
the Code. On that basis, it was clearly necessary for the newspaper to apologise to the 
complainant. Both parties had agreed on a wording that corrected the central factual 
inaccuracy and addressed the implication of the front page. The only question for the 
Commission related to prominence: was it necessary for the agreed text to appear on 
the front page?

It did not consider that it was. While the front page may have been open to a certain 
interpretation, it did not contain any specific claims about the “services” offered by 
the complainant. The inside article did not suggest that the services were in any way 
sexual, and made clear that they related to non-controversial entertainment at parties.

As the front page article did not carry a specifically inaccurate claim, and as the main 
inaccuracy was on page 5, the decision to locate the apology prominently on page 2 
(with a photograph) was, in the Commission’s view, proportionate. The Commission 
hoped that the complainant would now accept the offer in order that the newspaper 
could publicly apologise for its errors.

MODI 00042563



For Distribution to CPs

(7 - 2 -

(ecretary Jacqui Sm itli last n ight attacked a 
Sheeing four te rro r suspects on bail. The men, 

on Thursday, are feared to, have lin ks  to

lice M ittin g  said ministers ‘‘failed.to prove they 
iisk of disappearing'’. ■ . . '
tSmith fumed: “ M y top p r io r ity  is to protect the 
id  I  have argued that there, is a risk  that these 
als w ill abscond .if they aremot detained.”

In our edition of 29 September 
we ran an article on our front 
page and Page 5 about Peaches 
Geldof. The front page article 
carried the headline “Peaches: 
Spend night with me for £5k". 
The article went on to state that 
“Peaches and her girlie pals 
rake in the mega bucks for pro­
viding their services at A-list

parties”. We now accept th  
Peaches does not charge\£ 
to attend parties or events 
London Fashion Week as v 
claimed in the article,.We e  
applogise to Peaches for t| 
implication in the headlihe 
she provided services p| a 
personal or sexual na" 
the payment of a fee

1— «
h M

■

1 .^ ;

SE-S®*,?-

MODI 00042564


