
For Distribution to CPs

A man v  Lancashire Telegraph

C lauses noted: 14

A  m an com pla ined to the Press C om pla in ts C om m iss ion  tha t an artic le  headlined “B urn ley bod ies 
m ay be sen t to  B lackburn” , pub lished on 9 M arch 2007 in the Lancash ire  Te legraph , had fa iled  to 
pro tect him as a confidentia l source  o f in form ation in breach o f C lause 14 (C onfiden tia l Sources).

The  com p la in t was upheld.

The com pla inant had spoken to  a reporte r from  the new spaper about the  proposed c losure  o f 
B urn ley ’s m ortuary  on cond ition  tha t he was no t identified . However, in the  artic le  he was re fe rred to 
as “a w o rke r at B urn ley ’s m ortuary” . B ecause he was one o f on ly  tw o  people w ho w orked a t the 
m ortua ry  -  the  o the r being his boss -  his em ployers had been able to iden tify  him as the source  o f 
the  in form ation. He had subsequen tly  been d ism issed on grounds o f gross m isconduct fo r  m aking 
his rem arks to the new spaper.

The new spaper said it did not cons ide r the  com p la inan t to  be a con fiden tia l source  because he had 
not revealed confidentia l in form ation. A  num ber o f health w orkers  in the area had been in form ed o f 
the  proposed m ortua ry  c losure . In any case, a lthough the new spaper had agreed not to  iden tify  the 
com pla inan t by nam e, it had not been to ld tha t ind irect iden tifica tion  was a lso to  be avoided. The 
reporte r had not known, and had no reason to  know, tha t the  m an w as one o f on ly  tw o em ployees 
a t the  m ortuary. The  ed ito r o ffe red to  send the com pla inan t a private le tte r o f regret.

Adjudication

The new spaper had gone som e w ay  to  p ro tecting  the  com pla inan t as a source  o f in form ation, and 
his identifica tion  appeared to  have been un in tentiona l. But g iven tha t the  need fo r con fiden tia lity  had 
been estab lished between the parties, the  onus was on the  new spaper to  estab lish  w he the r the 
form  o f w ords it proposed to  use w ould  have e ffec tive ly  identified the  com pla inan t in any case. The 
un fo rtuna te  resu lt o f not do ing so was the  com p la inan t’s exposure  as a source  o f in form ation. Th is 
was a breach o f the  Code.

A d jud ica tion  issued 31/10/2007

525

MODI 00040246



For Distribution to CPs

A man v  O xford  M ail

Clauses noted: 14

A  m an com pla ined to  the Press C om pla in ts C om m ission tha t the  pub lica tion  o f his nam e and 
location in a le tter, headlined “Life a t Royal M ail” , pub lished in the O xford  M ail on 2 N ovem ber 2009, 
had fa iled to pro tect him as a con fiden tia l source  o f in form ation in breach o f C lause 14 (C onfiden tia l 
sources) o f the  E d ito rs ’ C ode o f Practice.

The com p la in t was upheld.

The com pla inant, a Royal Mail em ployee, had sen t the  new spaper a le tte r fo r pub lica tion  in w h ich  
he critic ised the  m anagem ent o f the  com pany. O w ing to  the sens itive  nature  o f the  topic, he had 
requested anonym ity. The new spaper had not pub lished his identity. The co rrespondence had led 
to the pub lica tion  o f le tters in response. The com p la inan t sen t a fu rth e r le tte r fo r  pub lica tion  to  the 
new spaper, aga in  requesting anonym ity. The  new spaper had then  pub lished his nam e and 
approx im ate  location, in add ition  to  the  fac t tha t he w orked  fo r Royal Mail. The  com pla inan t be lieved 
tha t he had suffered d isproportiona te  d isc ip lina ry  action  a t w o rk as a result.

The new spaper said tha t the  inclusion o f the  com p la inan t’s nam e had been a resu lt o f hum an error. 
P rio r to the C om m iss ion ’s invo lvem ent, it had apo log ised to  him  d irectly , and had o ffe red  to  publish 
an apo logy in the  newspaper. It had a lso a ltered its in terna l sys tem s fo r dea ling  w ith  letters. The 
new spaper argued that the com pla inan t could not be considered to  be a con fiden tia l source  in the 
sense in tended by the Code. His le tte r did not reveal any  substan tive  m atters o r issues not 
p reviously pub lished by the newspaper.

Adjudication

The C om m ission accepted tha t there w as no ev idence to  ind ica te  tha t the  com p la inan t’s nam e had 
been pub lished de libe ra te ly  and noted tha t the  new spaper had soug h t to apo log ise  prom ptly  fo r  its 
error. The C om m ission w e lcom ed the w a y  in w h ich it had responded to  th is com pla int.

Nonetheless, it was c lea r tha t an e rro r had occurred. The new spaper had accep ted  the need to 
w ithho ld  the com p la inan t’s nam e from  the firs t pub lished letter, and it was on th is  understand ing that 
he m ust have w ritten  the second letter. The  nature o f the in fo rm ation  was a lso im portant: h igh ly 
critica l com m ents about his em ployers, wh ich cam e as a resu lt o f his position  w ith in  the  com pany.

In these particu la r c ircum stances, the  com p la inan t’s nam e shou ld not have been pub lished. Bearing 
in m ind the sp irit o f the  Code, and its com m itm ent to  respect the  rights o f the  ind iv idual, the  
C om m ission decided tha t it was appropria te  to  uphold th is com pla int.

A d jud ica tion  issued 24/04/2010

526

MODI 00040247


