
For Distribution to C P s

M rs S te p h a n ie  G ra d y  v  H a lifa x  E v e n in g  C o u r ie r

Clauses noted: 1, 5, 6

Mrs Stephanie Grady of Brotton complained to the Press Complaints Commission that two articles 
headlined “Shattered lives and lost dreams” and “Tragedy... now wife has baby” published in the 
Halifax Evening Courier on 2 April and 12 July 2006 had intruded into her grief in breach of Clause 
5 (Intrusion into grief or shock), and into her son’s welfare in breach of Clause 6 (Children). The 
complainant also raised concerns under Clause 1 (Accuracy) of the Code.

The complaint was not upheld.

Both articles followed the Persian Gulf pleasure boat disaster in March 2006 in which the 
complainant’s husband, Stephen Grady, had died. The first article was an editorial which reflected 
on the impact of the tragedy on the complainant’s family, in particular her two-year-old son. The 
complainant argued that the article was written as though her son had given an interview to the 
newspaper, which was incorrect and a breach of the spirit of Clause 6 (Children) of the Code. In 
addition the piece projected inaccurate feelings onto her son, which no-one could have known: he 
had not once told her of his “confusing sense of loss” or asked her why “tearful adults [were] coming 
and going with special loving hugs”. Moreover, he had never been to Bahrain or played on quad 
bikes there, as alleged.

The second article reported the fact that the complainant had given birth to a baby girl fourteen 
weeks after the accident. The complainant had informed the newspaper before publication that she 
did not wish the article to appear, and that she had not given consent for any picture of her newborn 
child to be published. In the event, the front page article included a smiling picture of the 
complainant and her elder son. This was taken the previous year in relation to a separate story, but 
the complainant had not given permission for it to appear in relation to the death of her husband. In 
addition, a photograph of the boat which killed her husband was included. She said that the 
juxtaposition of the photographs in the article was insensitive and inappropriate in breach of Clause 
5, and that the newspaper had caused her great distress at the most difficult period of her life.

Finally, the complainant said that a reporter from the newspaper had tried to gain entry to her house 
on the day she had found out about her husband’s death. He had arrived at the same time as other 
guests and had only identified himself when asked. The complainant was concerned that he would 
have attempted to enter the house without volunteering his identity and found this approach to be 
intrusive and insensitive, having occurred less than six hours after she had been informed of her 
husband’s death.

In response, the newspaper expressed its sympathy for the complainant and her family. It said that 
its editorial was clearly identified as comment and did not purport to be an interview, but instead 
invited readers to put themselves in the complainant’s son’s place as a confused two-year-old 
missing his father. The newspaper believed that, taken as a whole, it was a sympathetic tribute to 
the complainant’s husband and did not raise a breach of Clause 6. The references to the family 
visiting Bahrain were based on information given by Mr Grady’s parents. It was happy, however, to 
correct any factual inaccuracies and to apologise for these.

Regarding the second article about the complainant’s new baby, the newspaper said that it had 
been told of the birth by the Mr Grady’s parents, who spoke of their happiness and provided 
photographs of the child. But following the telephone call from the complainant, the newspaper did 
reorganise its story to remove the picture of the new baby. The story was then illustrated with stock 
pictures, including the image of the complainant with her son which was posed the previous year. 
The newspaper regretted that the complainant had found the use of the photographs insensitive, but 
did not believe that most people would agree that the coverage was insensitive. The newspaper

358

MODI 00040079



For Distribution to C P s

pointed to an interview that the complainant had subsequently undertaken with the Daily Mirror to 
express surprise that the complainant had objected to the publicity.

Finally, the newspaper was satisfied that its reporter had identified himself properly at the 
complainant’s home at the earliest opportunity and made no attempt to enter the house without 
permission.

A djudication

Clause 5 of the Code requires newspapers to handle publication of material at times of grief 
“sensitively” and to make enquiries with “sympathy and discretion”. This does not of course amount 
to a ban on covering tragic stories unless everyone concerned consents to publication, but rather is 
designed to prevent the tone of the coverage -  and any approaches from journalists -  from 
exacerbating what is inevitably a difficult time for the relatives of the deceased. It was clear in this 
instance that the newspaper’s coverage had greatly upset the complainant, something the 
Commission regretted. It wished to express its sympathy to the complainant and her family.

The Commission reviewed the published material and did not conclude that it was insensitive -  
although it was clearly unwelcome to the complainant. Neither article broke the news of the accident 
or ridiculed the manner in which the complainant’s husband had died, and while the complainant 
objected to the editorial, it appeared to be an attempt on the newspaper’s part to illustrate the 
human consequences of the tragedy. While the Commission acknowledged the complainant’s view 
that such an attempt was unsuccessful, it did not follow that the piece breached the terms of Clause 
5.

Although the complainant wanted no publicity for the birth of her child, the Commission noted that 
the article included the reaction of the baby’s grandparents, and they were entitled to speak to the 
newspaper. Again, what was important in terms of Clause 5 was how the news was reported -  and 
the Commission did not conclude that there was anything inherently insensitive about the manner in 
which the article was presented. This included the newspaper’s use of the photographs (including of 
the complainant and her son), which had been previously placed in the public domain and were not 
-  in the Commission’s view -  reproduced in an inappropriate or insensitive way. The Commission 
recognised that the complainant felt that the very fact of publishing news of her baby’s birth against 
her wishes and so prominently amounted to insensitivity, but this was not the test that the 
Commission can apply in cases such as this, where there are also the competing rights of others to 
speak to the media and the public to receive information.

Finally, under Clause 5, there was the issue over the newspaper’s initial attempt to contact the 
complainant. The Commission was not in a position to determine the exact circumstances in which 
the reporter had made an approach following the tragedy. Nonetheless, it was clear that the reporter 
had given his identity and left after being asked to do so. There was no suggestion that he had 
attempted to make enquiries unsympathetically. In these circumstances, the Commission was 
satisfied that no breach of Clause 5 had been established in regard to the journalist’s approach.

Turning to the complaint under Clause 1 in relation to the editorial, the Commission did not consider 
that readers would have concluded that the newspaper had actually spoken to the complainant’s 
son. But the complainant had contested some of the factual references in the piece -  such as 
whether her son had been to Bahrain and played on quad bikes with his father -  and it was right for 
the newspaper to have offered to correct these points. This amounted to a satisfactory response to 
this part of the complaint.

359

MODI 00040080



For Distribution to C P s

Finally -  while the Commission recognised the complainant’s argument that the article breached the 
spirit of Clause 6 -  it was not the case that the newspaper had interviewed or photographed the 
complainant’s son. There could therefore be no breach of this Clause.

Adjudication issued 22/09/2006

360

MODI 00040081


