
For Distribution to CPs

M r Brian M cN icho ll v  S cottish  News o f  the W orid

Clauses noted: 3

Mr Brian McNicholl of County Derry complained to the Press Complaints Commission that an article 
headlined “You love Borat”, published in the News of the World (Scottish edition) on 15 July 2007, 
intruded into his private life in breach of Clause 3 (Privacy) of the Code of Practice.

The complaint was upheld.

The article reported that the complainant had been caught by his long-term partner engaging in 
“secret internet sexychat with a string of Kazakhstani beauties”. The complainant said that the 
information upon which the article was based -  and the accompanying photographs -  had been 
obtained from private emails which were held on his company’s secure server in Kazakhstan. There 
was also a revealing webcam picture alleged to be of him. He claimed that his partner (who did not 
have access to his emails) had made use of a surveillance programme to infiltrate the messages, 
and that she was motivated by anger at having been jilted.

The newspaper said the complainant’s partner had obtained the emails — which were not 
intrinsically private as they had been sent from a work address -  from a shared family computer to 
which the couple both had access. She had discovered that the complainant, with whom she had a 
child, had been leading a “secret life of internet pornography, chatrooms, and escort agencies”. Her 
right to freedom of speech in exposing her partner’s activities -  in addition to the public interest 
element -  outweighed his right to privacy. Having been unable to contact the complainant before 
publication, the newspaper offered to interview the complainant or publish a letter from him, offers 
that the complainant rejected.

Adjudication

Regardless of precisely how the complainant’s partner had acquired the information, it was not in 
dispute that she had obtained his emails without consent and supplied them to the newspaper. The 
paper had, in turn, published extracts from them, along with photographs of the complainant, one of 
which showed him partially naked. This sort of intrusion would normally require a very strong public 
interest justification, something that was not a feature in this case. While the woman had a right to 
discuss their relationship, and clearly had strong views about the complainant and his behaviour, 
this was not sufficient to warrant publishing information taken from private e-mails to which the 
woman was not a party. In deciding how to balance the woman’s right to free expression with the 
complainant’s right to privacy, the editor had made an error of judgement. The complaint under 
Clause 3 was upheld.

Relevant ruling
Noble V  News of the World, 2004

The complainant also complained under Clause 1 (Accuracy) that the article had confused the 
names of the women involved, their employment titles and the circumstances in which the pictures 
were taken. He was also concerned that a specific sexual allegation made by his partner was 
untrue.

This allegation was clearly framed as the comments of the complainant’s partner in accordance with 
the terms of Clause 1 (iii), which requires the press to distinguish between comment, conjecture and 
fact. It was not necessary for the Commission to reach a view as to the veracity of the allegation, as 
it considered the newspaper’s offer to publish a letter a sufficient opportunity for the complainant to 
reply on this point.

277

MODI 00039998



For Distribution to CPs

While the newspaper was willing to correct any inaccuracies in regard to the other issues raised, the 
Commission had not seen evidence that they amounted to significant inaccuracies requiring 
correction under Clause 1. There were no other matters for the Commission to pursue.

Adjudication issued 20/09/2007

278

MODI 00039999


