Present:

In attendance: Stephen Abell

For Distribution to CPs

PRESS COMPLAINTS COMMISSION

The Minutes of the 175" Ordinary Meeting of
The Press Complaints Commission Limited held at
Halton House, 20/23 Holborn, L.ondon ECIN 2JD on
Wednesday 8% December 2010

Baroness Buscombe Chairman
Matti Alderson

Anthony Longden

Ian MacGregor

Ian Nichol Deputy Chairman
Lindsay Nicholson

Eve Salomon

Simon Sapper

Julie Spence

Jan Walden

Tina Weaver

Peter Wright

Director

The following members of the secretariat attended the meeting as observers: Elizabeth
Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, Will Gore, Becky Hales, Amber Mun, Scott
Langham, Catherine Speller and Ben Milloy.

1. Apologies

Apologies were received from Simon Reynolds, John Home Robertson, John

McLellan and Esther Roberton.

The Chairman welcomed Alison Hastings, consultant to the PCC, and Mike
Willcocks, independent Charter Commissioner, to the meeting.

MOD100035952



For Distribution to CPs

Minutes

The minutes of the meeting held on 27™ October were approved as a correct

record of the meeting and for publication.

Matters arising

@)

Complaint No. 10-2836 Forest of Dean District Council v Forest of
Dean and Wye Valley Review

The Chairman confirmed that, following the Commission’s
adjudication against the newspaper at its last meeting, she had written
to the Review’s publisher, Sir Ray Tindle, with regard to the
unacceptable delay in the newspaper’s response to the secretariat’s
enquiries. Commissioners welcomed Sir Ray’s response, and a further
letter from the newspaper group’s managing director to the PCC’s
Director, which showed that the matter was being dealt with seriously.

(ii) Complaint No. 10-3933 Hampshire Constabulary v Aldershot News &
Mail
Tina Weaver took no part in discussion of this case and absented
herself from the room.
The Commission considered further developments in this case,
following the adjudication it had agreed in September. Because of
ongoing, related legal proceedings, details of the Commission’s
findings could not yet be made public.

Complaints

@ Complaint No. 10-2691 Waldron/Katona v The People

Tina Weaver remained outside the room and took no part in the
discussion of this complaint.

After considerable discussion the Commission concluded that it was
not in a position to reconcile a conflict of evidence that lay at the
heart of this dispute. As a consequence, it declined to make a full
ruling on the case. However, it determined to write to the
newspaper to request that it remove the article under complaint from
its website (as it had offered to do) and take appropriate steps to
ensure that the disputed information was not republished.

808

MOD100035953



(ii)

For Distribution to CPs

Complaint No. 10-4477 Lee v The Daily Telegraph/The Sunday
Telegraph

Ian MacGregor left the room and took no part in the discussion of
these complaints. Tina Weaver returned to the meeting.

After discussion the Commission concluded that the newspapers had
taken steps to adhere to the requirements of the Code of Practice in
relation to financial journalism. As a result, the complaint was not
upheld. The Commission also concluded that there was no breach of
the Code in respect of an additional complaint under Clause 1
(Accuracy). It agreed the following adjudication:

Mr Keith Lee complained to the Press Complaints Commission
about a series of investment recommendations in the Questor
column, which appears in the Daily Telegraph and Sunday
Telegraph. He was concerned about the frequency with which
certain shares — in which the column’s editor had a stated financial
interest — were recommended. The Commission determined to
examine the matter under the terms of Clause 13 (Financial
Journalism) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was not upheld.

The Questor column is a regular feature in the newspapers and has
been running for almost 50 years. The column gives
recommendations on whether to buy, hold or sell particular shares.

The complainant said he was concerned that the Questor editor was
publishing excessively frequent “buy” recommendations for certain
shares. In particular, the complainant pointed out that shares in JP
Morgan Indian investment trust (in which the Questor editor had a
stated financial interest) had been “tipped” on nine occasions
between 14 January 2009 and 15 April 2010, while Hill & Smith
shares had been recommended six times between 28 June 2009 and
10 August 2010. He noted that there was a correlation between the
appearance of recommendations for JP Morgan Investment Trust
and the traded volume of shares in that stock. The price of the share
also tended to rise more steeply than the FTSE 100 index.

In response to the complaint, the newspaper group said that its
policy since late 2008 (when the current Questor editor took charge
of the column) was to focus Questor on a relatively small pool of
securities. This, it said, provided greater interest to the typical
reader. In the subsequent period, several shares had been
Jfrequently recommended by Questor: in addition to those referred to
by the complainant, Petrofac had been mentioned 16 times,
Templeton Emerging Markets 14 times and Vedanta 11 times.

809

MOD100035954



For Distribution to CPs

Decisions about which shares to recommend were made by the
Questor editor and the newspaper group’s head of business. The
fact that the price of shares rose after being tipped by Questor was
in no way sinister. It was simply a demonstration that the
recommendations made in the column were well-founded. (The
newspaper group noted, in response to the example put forward by
the complainant, that the value of the JP Morgan fund is not based
on the volume of shares traded. It argued that an increase in the
volume of shares being traded was likely to cause only small
changes in the share price.)

While it was true that the Questor editor retained a personal
financial interest in the stock market, the newspaper group said it
had always followed strict policies to ensure adherence to the
Editors’ Code of Practice. It was standard practice for personal
financial interests to be declared to the editor (which had been
followed in this case). In the interests of transparency, the Questor
editor made his financial interests public by making clear in the
newspapers themselves when he had a stake in shares he was
recommending.

The newspaper group said that, since the current Questor editor
started writing for the Telegraph, any share purchases had been
made through his share club, in which he owns a 10.3% stake. (This
information, apart from the specific size of the journalist’s stake in
the club, was also included in the disclosures published at the end of
the Questor column.) Since he started his role, no shares about
which he had written had been sold. Shares in four companies had
been bought:

1. Northern Foods shares were purchased on 22 March 2010 (an
earlier tranche having been purchased on 20 November 2006 before
he took on the Questor editorship). The shares were recommended
by Questor on ten occasions between March 2009 and October
2010.

2. National Grid shares were also purchased on 22 March 2010.
The shares were tipped ten times between March 2009 and June
2010.

3.  HSBC shares were also purchased on 22 March 2010. They
were tipped by Questor on six occasions between June 2009 and
September 2010.

4. Shares in Avanti Communications were also purchased on 22
March 2010. They were recommended by Questor in January 2010
and again in February 2010.

The current value of Questor’s holdings in these shares was:

810

MOD100035955



For Distribution to CPs

Northern Foods - £388.86
National Grid - £500

HSBC Infrastructure - £120.05
Avanti - £207.70

A~

He also had a holding valued at £451 in JP Morgan Indian, which
had been tipped several times, as noted by the complainant. Shares
in this investment trust had not been purchased since the beginning
of Questor’s editorship.

No shares had been bought or sold either shortly before or shortly
after they were written about in the column. The shortest gap
between shares being purchased and subsequently written about was
29 days (Northern Foods shares having been bought on 22 March
then tipped on 20 April). Consequently, the newspaper group
argued that there had been no breach of Clause 13 of the Code of
Practice. It said that the Questor editor had acted honestly and
reputably in his role.

However, it accepted that it was vital to ensure there could be no
doubt about the legitimacy of Questor’s activities. As a result, it had
decided that Questor would dispose of his stake in his share club
and would not buy or sell shares in the future.

Adjudication

It is extremely rare for the Press Complaints Commission to receive
a complaint under Clause 13 (Financial journalism) of the Editors’
Code of Practice, or for matters to arise that require investigation
even in the absence of a complaint.

The only occasion on which a breach of Clause 13 (Financial
journalism) was found to have occurred was in relation to the “City
Slickers” case of 2000. Afterwards, the PCC introduced specific
guidance in the area of financial journalism, which was updated five
years ago to take account of the Investment Recommendation
(Media) Regulations 2005, which gave effect in UK law to the
European Union’s Market Abuse Directive.

The Commission wishes to make clear that it remains vigilant in this
area. In October 2010, the PCC wrote to relevant executives across
the national newspaper industry reminding them of the obligations
imposed by the Code of Practice (and the Investment
Recommendation (Media) Regulations, as set out in the PCC’s
guidance). The Commission will, in the New Year, run a seminar on
the subject of financial journalism for relevant figures in the
industry.

811

MOD100035956



For Distribution to CPs

This case provided an opportunity for the Commission to examine
the practical effect of the terms of Clause 13 of the Code. It found
that the newspaper group had taken steps to adhere to them on this
occasion.

The complainant’s concern related to the frequent tipping of shares
in which the editor of the column where the recommendations
appeared (Questor) had a personal financial interest, via
membership of a share club. The frequency of recommendations is
not something to which the Code of Practice or the PCC’s
additional guidance makes direct reference.  Nonetheless, in
relation to writing about shares and securities, there are two key
tests and the Commission examined both.

First, the Code says that journalists “must not write about
shares...in whose performance they know that they or their close
families have a significant financial interest without disclosing the
interest to the editor or the financial editor”.

There was no evidence that the Questor editor had breached this
requirement. It was standard practice at the Telegraph newspapers
for journalists’ financial interests to be declared to the editor and, in
Questor’s case, personal financial interests were made public at the
end of relevant recommendations. This ensured a suitably high level
of transparency, and indeed meant that readers could see for
themselves the frequency of the recommendations.

Having examined the trades in question, the Commission was not
convinced that the financial interest of the Questor editor in the
relevant shares could be considered “significant” in the meaning of
the Code. It noted that the highest value of shares in any one
company was £500.

The second key requirement of the Code is that “journalists must not
buy or sell, either directly or through nominees or agents, shares or
securities about which they have written recently or about which
they intend to write in the near future”.

The newspaper group acknowledged that the Questor editor had, in
several instances, purchased shares in companies he had written
about. Purchases had been made through an investment club in
which the journalist had a stake of around 10%. No shares had
been sold.

Buying shares is not prohibited by the Code unless they have been
written about “recently” or will be written about in the “near
future”. The Commission’s guidance notes that it is impossible to
define these terms more precisely without producing loopholes.

812

MOD100035957



For Distribution to CPs

However, it goes on to make clear that, as best practice, “journalists
should not speculate by buying or selling shares on a short-term
basis”.

In this instance, it did not appear to the Commission that the
Questor editor was dealing in shares in a way that amounted to such
short-term  speculation. The shortest gap between a
recommendation and his purchase of the recommended stock was 29
days; and there had been no subsequent sales of any shares.

In all the circumstances, the Commission was satisfied that there
had been no breach of Clause 13 (Financial journalism) of the
Code. '

In this area of journalism (as in others), it is necessary that readers
should have confidence in the propriety of the actions of journalists.
It was clear to the Commission that the newspaper group had taken
seriously the concerns about the Questor column. It noted the
Telegraph’s decision that the Questor editor would not trade in
shares in the future, in order that there could be no question of a
conflict of interest. This action (which was volunteered rather than
required) underlines the strength of the self-regulatory mechanism
in this area, which seeks to promote high standards of
accountability.

st sfe sk ok s sk ok st ok sfe e st she s sheske she e ek sk skeske ok

The complainant had also raised a complaint under Clause 1
(Accuracy) of the Editors’ Code.

He said that the column regularly made reference to the date on
which shares were “first recommended”. Yet in fact, the shares had
often been recommended before the given date. For instance, he
said, on 10 March and 9 May 2010 Questor had made
recommendations to buy shares in Hill & Smith and had noted that
the shares were “first recommended at 202p on February 7 last”.
The complainant said that, in fact, the shares had been first
recommended by the column in July 2008. He also noted that an
item recommending Hill & Smith on 10 August referred to them
having been “first recommended at 202p on June 28 last year”.
Even if the July 2008 recommendation was ignored, there was
clearly an error in at least one of these columns.

813

MOD100035958



For Distribution to CPs

The newspaper group said that the phrase “first recommended”
related to the first recommendation by the current Questor editor. It
said this policy made more sense than referring back to a
recommendation made by a previous editor, perhaps many years
ago. It argued that regular readers of the column would be very
well aware of a change in the editorship (the most recent editor
having been welcomed in a special feature in November 2008). It
did acknowledge that an error had been made in the 10 March and
9 May items when Hill & Smith were said to have been first tipped
“on February 7 last”. In fact, the August 10 item was correct when
it said that the first tip by the current editor of Hill & Smith shares
was “on June 28 last year”. It apologised for the mistake and
corrected the two earlier items online.

It subsequently corrected two further items relating to the
recommendation of BP shares, both of which erroneously referred to
the shares having been “first recommended” on 4 April 2009. In
fact, as was correctly stated in a third recommendation — and as the
complainant had pointed out — they had first been recommended on
4 February 2009.

The complainant also said that the Questor column was misleading
because it used the FTSE 100 index as a point of comparison for all
the shares it recommended, even when it was recommending shares
that were not in the FTSE 100.

The newspaper group said that the FTSE 100 index was a sensible
benchmark for all recommendations. If different comparisons were
employed for different shares, there might equally be claims of
distortion. Ultimately, no system was perfect.

Adjudication

The Commission was satisfied that readers would not generally be
misled by the fact that references to when shares had “first been
recommended” related to their first recommendation by the current
Questor editor. Even if readers were not aware of changes in
editorship, the “first recommendation” references were simply a
point of comparison for readers to consider. The rise and fall of
share prices were, of course, publicly accessible and the
Commission did not conclude that it was misleading for the
newspaper group to regard Questor editorships as discrete periods.

There clearly had been an error in the 10 March and 9 May articles
(in which Hill & Smith had been referred to as being first tipped “on
7 February last”, which was in fact not the case) but the
Commission did not consider that it was a sufficiently significant
error to warrant stand-alone correction or formal censure. It took

814

MOD100035959



(iii)

(iv)

v)

(vi)

For Distribution to CPs

the same view in relation to the errors about when shares in BP had
first been recommended. The amendment of the articles online was
a suitable way of remedying the inaccuracies. That said, these were
clear mistakes and the Commission wished to make clear that
editors and financial editors must remain vigilant in ensuring that
information they publish is accurate.

The use of the FTSE 100 index as a benchmark for comparing share
performance (even in relation to non-FTSE 100 shares) was not
misleading either. Readers would generally be aware that some of
the shares being written about were not listed in the FTSE 100 and
they would, therefore, be able to draw their own conclusions as to
the practical use of the index for comparative purposes. Even if they
were not aware of this, the Commission did not believe they would
be misled by the comparison.

Complaint No. 10-4394 Watson v The Times

The Chairman informed Commissioners that this complaint had
been resolved through mediation by the PCC secretariat. The case
was not, therefore, considered further.

Complaint No. 10-4656 Watson v Daily Mail

The Chairman informed Commissioners that this complaint had
been resolved through mediation by the PCC secretariat. The case
was not, therefore, considered further.

Complaint No. 10-1622 Caborn v The Sunday Times

The complainant had asked the Commission to delay consideration
of his complaint until he could provide further evidence on the
matter.

While the Commission considered this further delay in the case to be
regrettable, it agreed to postpone its formal consideration of the
matter until the evidence had been provided.

The Commission formally approved (subject to individual queries
on specific complaints raised with the office) the following PCC
Papers, which had contained draft adjudications for Commissioners’
ratification or otherwise: 4925, 4929, 4935, 4937, 4938, 4939, 4940,
4941, 4942, 4943, 4944, 4945, 4946, 4947, 4948, 4949, 4950, 4951,
4952, 4953, 4954, 4955, 4956, 4957, 4959, 4960, 4961, 4962. All
papers had been circulated since the previous Commission meeting.

815

MOD100035960



For Distribution to CPs

10

5. Statement by the Chairman of Pressbof to members of the Commission

The Chairman of PressBoF, Guy Black, joined the meeting at this juncture and
spoke to Commissioners about funding matters.

He left the meeting after this item.

6. PCC response to Independent Governance Review

Commissioners discussed and agreed the final text of the PCC’s response to the
Independent Governance Review. The Commission agreed that the response
should be published this month.

7. Nominations Committee

Commission members considered detailed proposals for the establishment of a
new Nominations Committee. They welcomed the appointment of the
Committee’s independent advisor and it was agreed that Ian Nichol and Ian
Walden would, along with the Chairman, comprise the membership of the
Committee. Detailed proposals for the appointment process of new members
(and re-appointment of serving members) were all agreed. Information about
the process will be made public via the PCC’s website.

8. PCC and the publication of rulings

The Commission considered proposals about improving the mechanism by
which the PCC makes public its decisions on individual complaints. The
principle that regular packages of information should be released about
complaint outcomes was endorsed by Commissioners. ‘But it was agreed that
the secretariat should be allowed a degree of latitude to take into account
specific circumstances.

9. Clause 15 response from the Code Committee

At its meeting in September, the Commission had considered the payment by
the Mail on Sunday to Loloahi Tapui, the housekeeper of Baroness Scotland.
As a result of Commissioners’ deliberations, the Chairman wrote to the Editors’
Code of Practice Committee for clarification as to the scope of Clause 15
(Witness payments in criminal trials). In response, the Code Committee had
made clear its view that Clause 15 of the Code does not cover defendants, who
would not automatically appear as witnesses in their own trials.

The Commission considered that this issue would be considered when it
discussed its own submission to the forthcoming Code audit.

816

MOD100035961



For Distribution to CPs

11

10. Chairman and Director’s meetings

11.

12.

Commissioners received an update on appointments undertaken by the
Chairman and Director.

Report of Charter Commissioner

The Charter Commissioner, Sir Mike Willcocks, updated the Commission on
the cases he had seen in the year to date. He had dealt so far with fifty-six,
some of which had resulted in considerable correspondence between himself
and the complainant.

Any other business

®

(ii)

(iii)

@iv)

Anonymity for teachers

Commissioners discussed government proposals to afford anonymity
to teachers who are the subject of allegations of misconduct. It was
agreed that the secretariat should seek to liaise with relevant
government departments to discuss the potential impact on the PCC’s
role.

ATVOD

The Chairman updated Commissioners on plans by ATVOD to
regulate certain parts of newspaper and magazine websites. It was
clear that there was potential for regulatory overlap and that it was
important for the PCC to keep a close watch on developments. In the
first instance, however, Commissioners agreed that this was a matter
for the newspaper and magazine industry itself.

Libel action

Commissioners noted the outcome of the libel action brought by Mark
Lewis against the PCC.

Adverts

A new set of advertisements about the PCC’s services had been
circulated to publishers across the UK and the Chairman informed
Commissioners that the rate of take-up had been encouraging. Most
national newspaper groups had published the advert (at no cost), as
had many regional newspapers and magazines.

817

MOD100035962



For Distribution to CPs

12

W) Parliamentary Reception

The Chairman thanked those Commissioners who had attended a
recent reception for Parliamentarians. There had been considerable
positive feedback from MPs and Peers about the event.

(vi) Simon Sapper

Simon Sapper reported to Commissioners on a talk he had given
earlier in the day, about media regulation, to a group of GSCE students
at the British Film Institute.

. 13.  Date of next meeting

2.00pm on Wednesday, 19t January 2011 at Halton House, 20/23 Holborn,
London EC1.

818

MOD100035963



